Välkommen till Sveriges populäraste hundforum

Sveriges populäraste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Kostnad för hund per månad (och engångs)

Här diskuterar vi hundfrågor i allmänhet.

Kostnad för hund per månad (och engångs)

Inläggav Voffan » tor 22 nov 2012, 22:51

Äh jag gör EN TILL tråd. Istället för att förpesta andra typ Vad gör du just nu-trådar så förpestar jag hela forumet :D

Jag tänkte jag skulle ha koll på lite utgifter så jag har en liten budget och är beredd för min kommande hund :-) när den nu kommer...! Det blir en ung/vuxen, så ingen valp. Inköpspriset har jag ingen aning om således.

Vad ska jag räkna med i månaden?
Hittills har jag räknat med vaccination 1ggr/år + var tredje år, foder, försäkring, hunddagis och "förbrukning" (typ tuggben, bajspåsar).

Vaccin hittade en sida som sa 400kr för multivaccinet var tredje år och 400kr för kennelhosta varje år - är det rimligt? Vad betalar ni i vaccin?
Foder räknade jag på en påse för 520kr - den bör räcka 1,5månad.
Försäkring 230/mån för en labradortik på 1år.
Hunddagis 2600kr/mån.
"Förbrukning" ca 100kr
Har jag missat nåt eller räknat med för lite? Räknar hellre högt!

Vad räknar ni i engångskostnader vid inköp av hund/valp? Förutom själva djuret.
Specificera gärna vad ni köper och vad det kostar. Eller bara släng upp en siffra om ni inte orkar ;-)
Senast redigerad av Voffan tor 22 nov 2012, 23:19, redigerad totalt 1 gång.
Det har inte gått en dag sen du försvann Utan att jag tänkt på dig, hur det blev, och hur det var Det har inte gått en dag utan att vi pratar fast det bara är jag som är här Jag har ännu inte gått en dag
Användarvisningsbild
Voffan
Veteran
Veteran

Hundras(er): Jaktlabrador

Re: Kostnad för hund per månad (och engångs)

Inläggav ThereseW » tor 22 nov 2012, 23:01

Jag har ett hundkonto för oförutsedda utgifter som jag gör en automatisk överföring på 300:-/månad. Från början hade satte jag in en lite större summa så man har något att börja med. Men jag tror att det alltid är klokt att ha en buffert så. Andra utgifter: kurser, bph/mh, vettiga skor till en själv, andra hundtränarkläder. Du kan ju pressa ned månadskostnaderna ganska mycket så det beror ju helt på vad du vill göra med hunden :)
Det är en himla tur att man inte är perfekt, det verkar vara ett riktigt slitgöra.
Användarvisningsbild
ThereseW
Veteran
Veteran

Hundras(er): Schapendoes

Inläggav Monstermom » tor 22 nov 2012, 23:04

Kommer inte ihåg vaccinationskostnaden exakt, men det låter ungefär rätt tror jag.

Förutom försäkring så lägger jag också till självrisken x2 (en för fasta självrisken och så en till för procenten) och 500kr för medicin, delat på 12 för att få månadskostnad. Inte säkert man behöver den posten såklart, men det är ju bättre att ha lagt undan för mycket - och ibland är det istället för lite... Har börjat fundera på en rehabpost också, men till slut har man ju inte mer pengar att fördela på den jämrans budgeten.

Jag har också en post för kurser, tävlingar, osv - Monster kan ju inte använda den, men hoppet verkar i alla fall leva än. :?

Jag har också en post för bensinkostnad för hundresor - som att man kanske vill åka till skogen på helgerna.

Jag har också en post för att spara till nästa hund (det låter hemskt ser jag, men... så är det).
Vår blogg om Monsters utfallsproblem (och lite annat): http://monsterinmyhome.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Monstermom
Veteran
Veteran

Hundras(er): Cane Corso

Inläggav Changrila » tor 22 nov 2012, 23:06

Vad man får räkna med är att man minst en gång per år hamnar att betala medlemskap i eventuella klubbar. Nu vet jag inte vad ni har för planer med hunden, men vill ni tävla tex lydnad behöver ni vara med i någon klubb, kanske gå någon kurs och så kostar ju själva tävlingarna sedan. Det är ju ingen kostnad man måste ha, men åh vad det gör hundlivet roligare ;)

"Engångskostnader" vid inköp... där tänker jag:
Matskålar, eventuellt täcke, koppel, halsband/sele (kanske båda?), reflexer och hundbädd.
Vad det kostar beror extremt mycket på vad man vill ha för grejer. Jag tex behöver minst två täcken till Wahidah, flexikoppel och vanligt, specialsydd sele och ett halsband. Kostnaden för det jag använder nu skulle ha landat på närmare 2000kr om jag inte haft turen att få vissa saker gratis.
Sprattliga salukis, barf och hundfotografering: http://salukitrix.wordpress.com
Användarvisningsbild
Changrila
Veteran
Veteran

Hundras(er): Saluki

Inläggav Khabit » tor 22 nov 2012, 23:24

Vaccin oftast 350kr, kan bli billigare om vi är där med minst två hundar
Mat ca 300kr mån/hund
Försäkring "Dyraste" hunden kostar ca 240kr/mån billigaste 160kr/mån
Förbrukning Blir nog lätt någon hundring/mån. Hundschampo,bajspåsar,tuggben,fästingmedel (om vi åker neråt på sommaren).

Engångskostnader när man skaffar hund blir lite klurigare. Klotång har jag för mig brukar kosta runt 80kr, var ett tag sedan jag köpte någon. Halsband+koppel runt 200kr, borste+kam runt 100kr. Spårsele+lina gissar 300kr, sen tycker jag alltid att det är bra att ha lite första hjälpen saker hemma. Att köpa dyra fina bäddar och liknande till valpar ser jag som slöseri med pengar, antingen växer de ur sakerna eller tuggar sönder dem.
Sen går det en del pengar på tävlingar,kurser och hundträffar
Användarvisningsbild
Khabit
Valp
Valp

Inläggav Voffan » tor 22 nov 2012, 23:28

ThereseW skrev:Jag har ett hundkonto för oförutsedda utgifter som jag gör en automatisk överföring på 300:-/månad. Från början hade satte jag in en lite större summa så man har något att börja med. Men jag tror att det alltid är klokt att ha en buffert så. Andra utgifter: kurser, bph/mh, vettiga skor till en själv, andra hundtränarkläder. Du kan ju pressa ned månadskostnaderna ganska mycket så det beror ju helt på vad du vill göra med hunden :)

Asch jag kunde inte redigera inlägget nå mer. Självklart har jag räknat med att spara men glömde skriva det :violent1: Typ 500kr i månaden tänkte jag? Till ett särskilt hund-konto alltså.
Kurser tänkte jag väl kanske gå ett par, vad ska man räkna i pris där då?
SKK och lokala brukshundklubben lär jag väl bli medlem i också. Jag kommer inte att tävla eller ställa ut.

Changrila skrev:Vad man får räkna med är att man minst en gång per år hamnar att betala medlemskap i eventuella klubbar. Nu vet jag inte vad ni har för planer med hunden, men vill ni tävla tex lydnad behöver ni vara med i någon klubb, kanske gå någon kurs och så kostar ju själva tävlingarna sedan. Det är ju ingen kostnad man måste ha, men åh vad det gör hundlivet roligare ;)

"Engångskostnader" vid inköp... där tänker jag:
Matskålar, eventuellt täcke, koppel, halsband/sele (kanske båda?), reflexer och hundbädd.
Vad det kostar beror extremt mycket på vad man vill ha för grejer. Jag tex behöver minst två täcken till Wahidah, flexikoppel och vanligt, specialsydd sele och ett halsband. Kostnaden för det jag använder nu skulle ha landat på närmare 2000kr om jag inte haft turen att få vissa saker gratis.

Inte tävla eller ställa ut :-) det intresserar mig inte hehe. Men medlemskap i brukshundklubben lär jag bli iaf. Och ett par kurser.

Skålar har jag. Likaså halsband, selar, koppel, långlina, reflexer, täcken och biabädd. Jag har kvar allt från Voffan och "nya" hunden blir samma ras så förhoppningsvis kan den ärva. Klotång, kloslip, pluto-duk... hmm vad har jag mer :roll: :oops:

Andvares Guld skrev:Förbrukning låter lite, iaf om det skulle vara en av mina hundar :)
Jag köper ekologisk köttfärs m.m då jag gör hemmagjort godis och bara det kostar nog runt 100-200 kr i månaden, minst. Sedan är det bajspåsar, tuggben, märgben, och annat färskt kött. Sedan är det laxolja som jag alltid ger, året om. Nu kanske du inte kommer att ge sånt, men jag tänkte att jag skriver vad jag har för övrigt så kanske du kommer på om du glömt något :)

Sen kostar det en heeeel del i bensinkostnader till och från träningar och kurser. Medlemskap i diverse hundklubbar. Jag är medlem i 2 brukshundklubbar, golden klubben och ssrk. Sedan går jag minst 1 kurs per år ca 800-1300 kr.

Godis gör jag också själv men jag gör på lever som kostar en tjuga typ. Märgben vet jag inte om det är aktuellt... det känns slafsigt inomhus (bor i lägenhet). Bajspåsar kostar ju inte mycket, om man inte köper nån dyr variant. Behövs det?
Det är bra, skriv ner allt! Det är lika bra det :-)

Ska lägga till medlemskap och kurser på min lista!
Det har inte gått en dag sen du försvann Utan att jag tänkt på dig, hur det blev, och hur det var Det har inte gått en dag utan att vi pratar fast det bara är jag som är här Jag har ännu inte gått en dag
Användarvisningsbild
Voffan
Veteran
Veteran

Hundras(er): Jaktlabrador

Inläggav Changrila » tor 22 nov 2012, 23:39

Tänker du inte tävla så får du ju inte direkt något av att vara med i SKK (det tycker jag inte man verkar få annat än om man vill ställa ut på deras utställningar eller är uppfödare :D ) så där är det onödigt att lägga ut 370kr.

Månadskostnader utöver försäkring och mat tycker jag inte heller blir så hög.
Jag köper eventuellt märgben. 4-5st kostar 45kr här. Bajspåsar köper jag 150st för 30kr, det räcker läänge :D Som träningsgodis använder jag oftast vanligt torrfoder eller leksak. Eventuellt något lite dyrare godis, men jag har inte riktigt kommit på vad jag ska ge så där har jag svårt att säga vad det kostar :p
Användarvisningsbild
Changrila
Veteran
Veteran

Inläggav Vickan » fre 23 nov 2012, 00:27

Andvares Guld skrev:SKK är, för mig, en onödig utgift om man inte ställer ut eller verligen vill vara medlem där. Jag ställer bara på små gemytliga inoffare så jag har aldrig haft nytta av ett skk medlemskap

Håller med. Jag har inte varit medlem i SKK på många år, säkert typ 15 år och det enda jag har saknat är kåserierna i Hundsport (ja, det har väl faktiskt hänt att det stått annat intressant också någon gång).

Jag är medlem i SBK så att jag får tävla och även ställa ut på SBK-utställningar (fast det gäller bara bruksraser) och det räcker för mig.

Jag är fortfarande en oansvarig hundägare utan hundbudget, så jag vet inte alls vad min hund kostar (tack och lov, kanske :D ). Maten tippar jag ligger på 300 kr i månaden. Medlemsskap i SBK ca 450 (det kan dock variera mellan klubbar). Försäkringen har jag för mig ligger på 1700 per år (men jag kan minnas fel). Det brukar dock vara ganska enkelt att gå in på försäkringsbolagens hemsidor och kolla vad det kostar att försäkra hos dem.

Hon har kostat mig en förmögenhet i prylar och träningskläder, fast det är ju utspritt över hela hennes liv och jag köper ju bara sådant som jag har råd med just då. Med Chansa har jag inte gått några "vanliga" kurser, d v s valpkurs, allmänlydnadskurs etc. Men jag har ändå lagt ner massor med pengar på att gå kurs med henne, eftersom Tåmelägret är rätt dyrt (ca 4 500).

För mig är det ganska dyrt att ha hund, men det handlar ju också om vad man prioriterar. Utan tävlingar skulle det bli mycket, mycket billigare, för då blir det ju ingen kostnad för kurser, tävlingsavgifter, resor till tävlingar, hyra för träningslokaler och man behöver inte heller lika mycket träningskläder och prylar.
Användarvisningsbild
Vickan
Veteran
Veteran

Hundras(er): Malinois

Inläggav Changrila » fre 23 nov 2012, 00:50

Vickan skrev:För mig är det ganska dyrt att ha hund, men det handlar ju också om vad man prioriterar. Utan tävlingar skulle det bli mycket, mycket billigare, för då blir det ju ingen kostnad för kurser, tävlingsavgifter, resor till tävlingar, hyra för träningslokaler och man behöver inte heller lika mycket träningskläder och prylar.

Just därför räknar jag inte ens på vad jag lägger ut på tävlingar :roll: Det blir mer "ÅH, en kul tävling i närheten! Har jag tid? Yep. Finns det något som liknar pengar på kontot? Yep! ANMÄÄL!" :D
Användarvisningsbild
Changrila
Veteran
Veteran

Inläggav biggles » fre 23 nov 2012, 02:02

Oj, jag har faktiskt aldrig ens funderat över det - än mindre planerat. Jag har haft hund nu i 40 år - eftersom jag köpte min första hund så fort jag kände att jag hade möjlighet att ta hand om den. Jag har aldrig ens funderat över kostnaden, för mig är det onaturligt att leva utan hund så de kostnader de medför är bara sånt jag är tvungen att klara av - försakar annat i så fall som nya kläder, smink, resor m.m.
Man har alltid ett val
biggles
Veteran
Veteran

Hundras(er): shetland sheepdog

Nästa

Återgå till Snacka hundar