Välkommen till Sveriges populäraste hundforum

Sveriges populäraste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Skäller, hoppar och biter...

Ingår som en del av uppfödarforumet.
Vilka är bäst på att besvara valpfrågor om inte uppfödarna!

Skäller, hoppar och biter...

Inläggav Carina74 » lör 08 dec 2007, 10:16

Man kan sitta på golvet och så kommer han fram lägger sig ner och tittar på en..börjar skälla, hoppa mot en och försöka bita..jag säger NEJ men det gör honom bara ännu mer triggad och han skäller mer...reser jag mig upp och går så springer han efter och hoppar och skäller. Jag förstår att han gör det för att han vill leka...men det är inget bra eteende. Framför allt inte när han gör så på min dotter eller andra barn. Hur stoppar man det ? Igår hoppade han upp på min dotter och bet hål i hennes strumpebyxor....tröttsamt. Har även provat att ta tag i nackskinnet men det är också triggande...
Carina74

Re: Skäller, hoppar och biter...

Inläggav bovv » lör 08 dec 2007, 11:18

Om han vill leka, så se till att lek mer med honom? Inte just vid det tillfället när han hoppar och biter och beter sig illa, utan helst innan. Han har energi som han vill få ur sig. Hitta på kluriga lekar varje dag.
- E v e r y t h i n g w a s b e a u t i f u l a n d n o t h i n g h u r t -
Användarvisningsbild
bovv
Veteran
Veteran

Hundras(er): Bouvier des Flandres

Inläggav elvira » lör 08 dec 2007, 11:28

Valpar är sådana. :) Enklast brukar vara att visa valpen vad den kan göra istället. Vad du kan göra betr din dotter beror förstås på hur pass gammal hon är och vad hon kan förstå. Blir det alldeles oregerligt, tycker jag att det är bäst att separera dem om du inte har möjlighet att ha koll.

Kan också vara bra att komma ihåg att inte leka med valpen så att det ibland är tillåtet att hoppa och bita och ibland inte. Man kan se till att aktivera valpen mentalt gärna med olika kontakt- och nosövningar. Och kanalisera kamp-lekbehov genom att kampa med den på ett sätt som man tycker är OK.

Lycka till!

elvira
elvira
Veteran
Veteran

Hundras(er): Collies

Inläggav Carina74 » lör 08 dec 2007, 13:24

i leker jättemycket med honom...både aktivt och mentalt....och inga lekar där han ska hoppa....Att sätta honom i ett annat rum kanske är bra...
Carina74

Inläggav Sisu4ever » lör 08 dec 2007, 15:54

Min valp var sådan ibland också när han var yngre.
Jag satte honom mellan mina ben och höll honom fast där tills han lugnat ner sig.
Första gångerna fortsatte han att bita och försöka fjanta runt ett bra tag, men jag fortsatte bara att lugnt sitta där och klappa honom lugnande.
Idag när han får några "återfall" så räcker det att jag sätter honom i några sekunder.

När valpen är lugn så släpper du honom igen, börjar han då igen, så gör om det.
Läs om oss och våran träning: http://sisu.bloggplatsen.se
Användarvisningsbild
Sisu4ever
Veteran
Veteran

Hundras(er): Samojed & Staffordshire Bull Terrier x 2

Inläggav sofia_käck » lör 08 dec 2007, 20:49

Carina74 skrev:i leker jättemycket med honom...både aktivt och mentalt....och inga lekar där han ska hoppa....Att sätta honom i ett annat rum kanske är bra...

Jag tycker inte att det är så bra att stänga ute valpen helt och hållet från rummet där ni vistas, mycket bättre i så fall att ha en hage med tuggleksaker där han kan få vara någon minut när du inte kan ha koll på honom och dottern.

På en del hundar fungerar det att hålla fast, andra blir nästan panikslagna och har man då inte rätt timing kan fasthållandet få helt motsatt effekt. Men man kan ju prova :wink:
Användarvisningsbild
sofia_käck
Veteran
Veteran

Hundras(er): labbe x2 & mellanpudel

Inläggav Jonna&Nasti » lör 08 dec 2007, 22:44

Om ni har lekt med honom så kanske han blir lite övertrött/övertänd, då brukade jag slänga in min valp i en hage tills han lugnat ner sig. Från början kan de skrika och protestera ganska länge men efter ett tag går det upp ett ljus, Oftast är de väldigt trötta och somnar efter ett litet tag.

När man inte har någon hage att tillgå kan det vara ett tips att sätta sig som en ryggsäck och hålla valpen runt bröstet tills den lugnar ner sig. Jag tyckte att det var mycket bättre än att hålla i valpen/ta upp den i knät för min valp hatar det, det är det värsta straffet som man kan ge honom!

Lycka till!, det kommer gå över!
Användarvisningsbild
Jonna&Nasti
Unghund
Unghund

Hundras(er): 2*finsk lapphund, lapsk vallhund & Pomeranian

Inläggav SURfot » sön 09 dec 2007, 15:24

våran lilla tjej bettede sej så med att bita i kläderna tills för ett par veckor sedan (hon är 4 månader nu), och det är när hon sovit och har överskottsenergi och vill leka eller om hon bara vill leka tillsammans med någon av oss, vi fyade och visade på att det är fel när hon biter tag i kläderna. sen är det bara att aktivera henna och leka med henne,ibland räcker det med 10-15min inne med hennes leksaker, men ibland är det bara att gå ut med henne och kasta boll eller pinnar en timme eller så. Valpar vill leka och det är sånt man får ta när dom är små.Våran tjej har blivit riktigt duktig på att inte bita tag i kläderna nu, utan hon kommer med en leksak och sen håller hon fast ens ben med sina framben :) och visar så att hon vill leka och att man inte får gå iväg :)
SURfot
Nosare
Nosare

Hundras(er): blandras

Återgå till Valpar