Välkommen till Sveriges populäraste hundforum

Sveriges populäraste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Vilken korning!

Mentaldelarna i MH beskrivning och Mentaltest snackar vi om här.

Re: Vilken korning!

Inläggav Linda A » ons 15 apr 2009, 12:02

MH och MT ger ju inte direkt nån information om hur lätt-eller svårtränad en hund är. Kan ju inte precis påstå att våran boxer har ett överflöd av koncentrationsförmåga eller förarintresse... ;P

Sen är det väl också så att boxer ofta köps som familjehund, av personer som inte har några tävlingsambitioner. Så har det varit för oss i alla fall; att jag försöker (betoning på försöker) träna vår nuvarande kille är nåt jag mer eller mindre halkade in på via utställningar.
Användarvisningsbild
Linda A
Valp
Valp

Hundras(er): Boxer

Inläggav Sanna M » ons 15 apr 2009, 13:29

Anders_A skrev:Hej!

Visst är det trevligt med höga MT-poäng, men...

- Boxer har ju ett väldigt "bra" snitt på MH-resultaten, om man tycker att bra är lika med resultat som bör ge goda förutsättningar för bruksarbete.
- Det finns boxrar som har väldigt höga poäng på MT också.

Då uppstår ju frågan: Boxer tycks vara väldigt lämpade just för bruks, men hur ofta ser man en boxer på bruksproven? Sällan, skulle jag svara. Varför är det så?

Jag har funderat på samma sak och jag tror att det beror på det Linda var inne på, de har inte så mkt samarbetsvilja och förighet som t ex hundar med vallbakgrund och retrievers. Som t ex schäfer, belgare, border collie, jaktlabbar, kelpie....

Sen pratas det ju även mkt om rasens hälsoproblem och det tror jag avskräcker många aktiva hundmänniskor från att byta ras till boxer. De jag känner som har boxer har haft flera stycken, jag kan inte komma på någon som har haft en annan ras och bytt till boxer och där kan säkert hälsan spela in. Just hälsan är ju en vanlig orsak till att schäferfolk byter ras till malle eller bc.
www.rohult.se - kurser, enskild träning, inackordering m m
Användarvisningsbild
Sanna M
Champion
Champion

Hundras(er): schäfer & malinois

Inläggav Anders_A » ons 15 apr 2009, 14:05

Hej!

Det jag ville komma till med mitt inlägg är: Är 600 poäng på MT (sluta skriva korning, please, korning är mer än ett MT!) ett tecken på en bra brukshund? Är det bra med så stor självständighet som krävs för att få fullt på MT? Är en sån hund verkligen förig och samarbetsvillig? Hur många förare finns det som klarar en sån hund?

På mina M-kurser brukar jag låta folk få fylla i ett MT-protokoll med de idealresultat de skulle vilja ha på sin drömhund. De flesta hamnar på 580 - 590 poäng. Sen ställer jag frågan: "Är du tillräckligt mycket förare för att klara av den där hunden?"
Vissa kursdeltagare känner man ju, och vet svaret...

Precis som skrivits tidigare: En hög MT-poäng garanterar inte en bra brukshund, IMHO.
MVH
Anders A
(som ALDRIG vill bli Champion, åtminstone inte efter detta forums kriterier :-))
Användarvisningsbild
Anders_A
Valp
Valp

Inläggav Sanna M » ons 15 apr 2009, 14:15

Jag tror nog att det finns hundar som kombinerar mycket av allt med stor samarbetsvilja :) Hundar som kan ta mkt egna initiativ men ändå har stor vilja att samarbeta med sin förare. Iaf vet jag en hel del såna mallar och schäfrar :)

Det är nog mer ont om förare som kan hantera den typen av hund i så fall :wink:
Användarvisningsbild
Sanna M
Champion
Champion

Inläggav Anders_A » ons 15 apr 2009, 14:29

Ja, det är ju fullt möjligt att du har rätt i det. Jag refererar bara till de erfarna förare som har haft hundar med mycket höga poäng på MT och som tycker de är svårjobbade.
MVH
Anders A
(som ALDRIG vill bli Champion, åtminstone inte efter detta forums kriterier :-))
Användarvisningsbild
Anders_A
Valp
Valp

Inläggav Linda A » ons 15 apr 2009, 14:35

Det är väl lite som en riktigt snabb bil. Där finns mer potential än i andra bilar, men inte vem som helst får fram den, och för de flesta förarna kan resultaten till och med bli sämre en med en bil med lite mindre potential.

Eller nåt sånt. Kör inte bil själv. ;) Och jag menar väl egentligen inte att boxern som ras nödvändigtvis har väldigt hög potential, men jag tror det är en hund som i många fall kan ha många mycket bra egenskaper, men att dessa uttrycks på ett sådant sätt att det inte alltid är lätt att handskas med dem på ett effektivt sätt.
Användarvisningsbild
Linda A
Valp
Valp

Hundras(er): Boxer

Inläggav Sanna M » ons 15 apr 2009, 14:49

Anders_A skrev:Ja, det är ju fullt möjligt att du har rätt i det. Jag refererar bara till de erfarna förare som har haft hundar med mycket höga poäng på MT och som tycker de är svårjobbade.

Ja visst, jag vet åxå såna hundar.

Jag menar att höga MT-poäng inte säger så mkt om hur hunden är att jobba med åt vare sig det ena eller andra hållet, eftersom det inte säger ngt om samarbetsviljan/förigheten.

Det finns hög-poängare som är kanon att träna/tävla med och det finns de som inte alls är roliga att jobba med. En hunds personlighet är ju så mkt mera än ett MT :) Jag håller alltså med om det du skrev "En hög MT-poäng garanterar inte en bra brukshund" men med tillägget att det å andra sidan KAN vara en bra brukshund åxå :wink:

Jag måste säga att när jag tittar på MH, MT och även L-test på de fyra hundar jag har ägt (4 MH, 2 MT, 2 L-test) så ger det bara en väldigt grovkornig bild av hundarnas personligheter. De har varit väldigt mkt mer olika i bl a arbetskapacitet än vad man kan tro när man studerar protokollen :alien:

Därför är det väldigt synd att det är så få ägare av brukshundar som vill/kan/orkar ta ut sina hundar på bruksprov. Det är åxå viktig info för uppfödarna av en (bruks)ras, MH/MT är bra men det säger inte allt :brilsmurf:
Senast redigerad av Sanna M ons 15 apr 2009, 15:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Sanna M
Champion
Champion

Inläggav Anders_A » ons 15 apr 2009, 14:58

Jo, precis. Såväl MH som MT mäter VISSA egenskaper hos hunden, inte ALLA. Det är ju nåt som t ex Svartberg slår fast i sin forskning.
MVH
Anders A
Användarvisningsbild
Anders_A
Valp
Valp

Föregående

Återgå till MH & Korning