Välkommen till Sveriges populäraste hundforum

Sveriges populäraste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Vår hund har tappat rörelseförmåga i bakdelen

Här diskuterar vi hundens alla sjukdomar, hundens hälsa/skötsel (allt från klovård till munhälsan), hundens friskvård etc.
VID OKLARHETER SKALL ALLTID VETERINÄR TILLFRÅGAS.

Vår hund har tappat rörelseförmåga i bakdelen

Inläggav ekur » ons 24 okt 2007, 20:04

Hej!
Vi har en Irish soft coated wheaten terrier som varit frisk och kry i nu 14 år. Men helt plötsligt i måndags när jag kom från jobbet så var han helt orkeslös och kunde knappt röra sig. Det är precis som om han tappat känseln i bakdelen i kroppen för han kan inte resa sig upp på egen hand. Nu har han i princip bara legat stilla i två dagar i rad och vill inte äta eller dricka.. Men han blir glad när man kommer till honom och han är vaken och lyssnar på tal. Igår var vi förbi veterinären och de misstänker att han kan ha fått en propp som gjort att han tappat rörelseförmågan eftersom det kom så plötsligt.

Jag förstår att vår hund är gammal och att sådant här kommer med åldern men vill ändå kolla om det är någon som har erfarenhet av liknande händelse, om det trots allt kan vara en infektion eller liknande? Det kom som en chock eftersom han bara för två dagar sedan var frisk och kry som en valp :)
Om det inte blir bättre nu på ett par dagar kommer vi nog ta in honom till veterinären så han får vila i lugn och ro. Tacksam för alla tips jag kan få!

Mvh Erik
ekur
Nosare
Nosare

Re: Vår hund har tappat rörelseförmåga i bakdelen

Inläggav reyna » ons 24 okt 2007, 20:26

det närmaste jag kommer är min dagmatte. Hennes schäfer/goldentik vaknade en morgon och kunde inte röra bakdelen. Det visade sig att hon fått en nerv i kläm mellan två ryggkotor.
Kiropraktor och en kur rimadyl (10 dgr ) fick henne på tassar igen. Hon är helt återställd och äter nu ingen medicin
“One of the best protections against disappointment is to have a lot going on.”
Användarvisningsbild
reyna
Champion
Champion

Hundras(er): Schäfer & Silkesapa

Inläggav Lona » ons 24 okt 2007, 21:36

Jag förstår er sits, har själv en gamling hemma.
Förutom en propp (eller hjärnblödning, vilket brukar ge ungefär samma symtom, men det är inte lika vanligt på hundar) så tänkte jag på diskbråck och liknande. Jag skulle nog kollat hunden ordentligt snarast, går det att fixa så är det oftast lättare om man behandlar så fort som möjligt, annars är det nog tyvärr dags att ta farväl.
Tänk på att hundar kan ha rejält ont utan att visa det, även om er hund ser glad ut kanske han faktiskt har ont :( .
Hoppas att det är något som går att behandla!
Alla människor uppför sig som idioter minst fem minuter varje dag. Att vara klok betyder att man inte överskrider den gränsen

Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhet |
Nikkas träningsblogg - om jaktträning
Användarvisningsbild
Lona
Champion
Champion

Hundras(er): Cairnterriern Skroffan och jaktlabben Nikka

Inläggav Nedley » ons 24 okt 2007, 22:20

Tja i detta fallet tror jag ju mest på någon propp som ni redan hört, eftersom det kom så plötsligt och hunden är så pass gammal. Är det en propp så behöver det inte dröja så väldigt länge innan det kommer en till, tyvärr.

Hade det varit en yngre hund så hade jag kanske gissat nerv i kläm eller erlichia som också kan ge stelhet och svårigheter att gå.

Lycka till hur som helst och ta till vara på tiden med din vän!

Nedley
Nedley
Veteran
Veteran

Inläggav ekur » tor 25 okt 2007, 22:37

Tack för alla svar, det uppskattas!

Läget idag är väl ganska likt tidigare, något stabilare. Han har gått två kortare rundor utomhus, även om han staplar sig framåt så kan han röra på bakdelen, han är alltså långt ifrån förlamad där bak. Han har även fått i sig lite mat och vatten. När vi tog tempen på honom låg den på 38.5 grader. Dock ligger han mest om man inte ropar på honom eller försöker hjälpa att resa honom.

Vi har ringt till olika veterinärer/djurkliniker och fått ungefär samma svar att det kan bero på flera saker, liknande de svar som även nämts här. Nästa steg är väl överväga om det är värt att lägga pengar på att besöka ett djursjukhus för att få honom undersökt.

Får avvakta och se hur det är imorgon...
ekur
Nosare
Nosare

Inläggav gnuttas » fre 26 okt 2007, 06:33

ekur skrev:Tack för alla svar, det uppskattas!

Läget idag är väl ganska likt tidigare, något stabilare. Han har gått två kortare rundor utomhus, även om han staplar sig framåt så kan han röra på bakdelen, han är alltså långt ifrån förlamad där bak. Han har även fått i sig lite mat och vatten. När vi tog tempen på honom låg den på 38.5 grader. Dock ligger han mest om man inte ropar på honom eller försöker hjälpa att resa honom.

Vi har ringt till olika veterinärer/djurkliniker och fått ungefär samma svar att det kan bero på flera saker, liknande de svar som även nämts här. Nästa steg är väl överväga om det är värt att lägga pengar på att besöka ett djursjukhus för att få honom undersökt.

Får avvakta och se hur det är imorgon...

Fundera inte på om det är värt pengarna, fundera i stället på om din hund lider av detta.... En hund som fått leva friskt och lyckligt i många år, bör få avsluta sitt liv på ett värdigt sätt, utan att behöva ligga och eventuellt ha ont. Bara känslan att inte kunna röra sig, är i sig stressande. Jag vet, jag blev i princip helt förlamad från midjan och neråt i 3 veckor då jag fick diskbråck, och det var fruktansvärt.

Ta tillvara den tid ni har kvar, men tänk på din hunds bästa så han inte behöver lida i onödan. För som någon annan oxå sa, hundar visar inte alltid då dom har ont.

Lycka till.
Skulle vi testa förarna lika hårt som hundarna - skulle många hundägare bli belagda med avelsförbud....
gnuttas
Veteran
Veteran

Inläggav ekur » mån 29 okt 2007, 10:16

Redan i fredags hade piggnade vår hund till och under helgen har han blivit helt återställd, det märks inte ens på honom att han hade varit dålig tidigare i veckan. Det är svårt att veta om det var en propp eller bara en infektion. Tidigare när han varit magsjukt och haft infektion har han velat ligga mycket stilla men denna gången var han mer eller mindre helt utslagen och kunde inte stå på egna ben under tre dagar.

Men det var skönt att han blivit bra igen, tack för allt stöd och tips!
ekur
Nosare
Nosare

Inläggav shepherd » mån 29 okt 2007, 12:17

ekur skrev:Redan i fredags hade piggnade vår hund till och under helgen har han blivit helt återställd, det märks inte ens på honom att han hade varit dålig tidigare i veckan. Det är svårt att veta om det var en propp eller bara en infektion. Tidigare när han varit magsjukt och haft infektion har han velat ligga mycket stilla men denna gången var han mer eller mindre helt utslagen och kunde inte stå på egna ben under tre dagar.

Men det var skönt att han blivit bra igen, tack för allt stöd och tips!

Vad härligt att han återhämtade sig :P
Förstår att man inte bara vill kasta in handduken bara så där även då det handlar om en äldre hund.

Min BC blev bakbensförlamad, men det hände genom en olycka. Men sakta men säkert så återhämtade han sig även om han än idag har en ryggskada som han aldrig kommer blir frisk ifrån.
~ Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. ~
shepherd
Moderator
Moderator

Hundras(er): Jag vet inte riktigt

Återgå till Hundsjukdomar