Välkommen till Sveriges populäraste hundforum

Sveriges populäraste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Kastrering av hanhund

Här diskuterar vi hundens alla sjukdomar, hundens hälsa/skötsel (allt från klovård till munhälsan), hundens friskvård etc.
VID OKLARHETER SKALL ALLTID VETERINÄR TILLFRÅGAS.

Kastrering av hanhund

Inläggav Karisma » tor 01 nov 2007, 14:27

Hejsan !
Jag skulle vilja be om lite råd av er som kastrerat era hanhundar.Jag har två tikar och skulle vilja skaffa en hane som hund nr tre istället för en tredje tik.Det jag undrar är om det är skillnad om man kastrerar hanen "tidigt",alltså innan denne ev. utvecklat intresse för löptikar eller finns det risk att han kan bli intresserad och jobbig vid mina tikars löp även om han blir kastrerad "tidigt" ? Skulle vara väldigt tacksam för svar av er som har erfarenheter av detta ! :wink: M.v.h Carina
Den som väntar på något gott ~ får det!
Karisma
Nosare
Nosare

Re: Kastrering av hanhund

Inläggav Nanna » fre 02 nov 2007, 20:00

Hejsan!
jag kastrerade min hund när han var 6 ½ månad, väldigt tidigt enligt folk men enligt veterinären var det en bra ålder.
han rider på tikar som löper för att dom "tvingar" honom men om inte tiken trycker in dom i väggen och trycker rumpan mot dom så e det oftast lungt. han är inte intressead av själva löpet utan av att dominera tror jag. han får chansen att dominera och tar den.
Att kasterar honom var det bästa jag gjort. han bryr sig inte av löptikar på träningar och sånt, jätte skönt.
Nanna
Veteran
Veteran

Hundras(er): Australian kelpie

Inläggav saralund28 » lör 03 nov 2007, 22:53

Man plockar nötterna på dem, inte instinkterna och således kommer hanen med största sannorlikhet fortfarande att intressera sig för löptikar!

Märker det tydligt på min Jizo som kastrerades när han var 7 månader.
Han känner att det luktar gott, något i honom triggas men han vet inte riktigt vad man ska göra åt det hela... Eller hur man nu ska förklara det hela!
Han har alltså sina instinkter kvar, men ingen drift.

En hane står neutralt i rang gentemot en tik så det är inget dominansbeteende du ser Nanna.
Experience is something you don't get until just after you need it.
Användarvisningsbild
saralund28
Champion
Champion

Hundras(er): Chinese Crested powder puff, Västgötaspets

Inläggav Olivetti » lör 03 nov 2007, 23:59

Jag har en kastrerad hane, kastrerades vid 4 års ålder för att det var helt outhärdligt för honom när mina tikar löpte. Efter ett knappt halvår var han fullständigt oberörd av löptikar och har så förblivit (10 år sedan ingrepppet). Har aldrig rida eller tjafsa på något sätt.
Störst av allt är kärleken - och lika lön för lika arbete.
Olivetti
Veteran
Veteran

Inläggav Karisma » sön 04 nov 2007, 09:48

Tack för era svar! Det är inget lätt beslut,så det känns bra att kunna fråga och fundera innan man bestämmer sig. :wink:
Den som väntar på något gott ~ får det!
Karisma
Nosare
Nosare

Inläggav Sand » mån 05 nov 2007, 02:11

Jag har kastrerat mina två senaste hannar. I USA är det vanligt att kastrera hunden i mycket ung ålder. Personligen tycker jag att hunden ska få utvecklas helt innan man kastrerar den. Min nuvarande kastrerades alltså vid två års ålder och det tycker jag är lämplig tidpunkt. Jag kommer aldrig mer att ha en okastrerad hanne - jag ser kastreringen som enbart positiv på en hanhund. Däremot får man vara observant på vikten.
Sand
Valp
Valp

Inläggav Lina A » mån 05 nov 2007, 09:51

saralund28 skrev:Man plockar nötterna på dem, inte instinkterna och således kommer hanen med största sannorlikhet fortfarande att intressera sig för löptikar!

Märker det tydligt på min Jizo som kastrerades när han var 7 månader.
Han känner att det luktar gott, något i honom triggas men han vet inte riktigt vad man ska göra åt det hela... Eller hur man nu ska förklara det hela!
Han har alltså sina instinkter kvar, men ingen drift.

En hane står neutralt i rang gentemot en tik så det är inget dominansbeteende du ser Nanna.

Eller så får man en sån trevlig överraskning som jag fick :) Jag kastrerade min översexuella hane vid fem års ålder, och idag tre månader efter kastreringen höglöper min tik och han höjer inte ens på ögonbrynet åt henne.

Givetvis är det individuellt som allt annat men jag känner flertalet kastrerade hanar som inte bryr sig om löpande tikar längre. Något nosande i luften men inga försök att få till det :D
Användarvisningsbild
Lina A
Veteran
Veteran

Hundras(er): Schäfer & Hovawart

Inläggav Snuttis » tis 06 nov 2007, 21:08

Någon som endast gjort eller åtminstone börjat med en kemisk kastrering?
Vi har precis tagit hand om en vuxen hane och har 3 tikar sedan innan. Än så länge löper ingen av dem, men när den dagen väl kommer kan det ju bli jobbigt.

Vi tänkte börja med en kemisk kastrering, bl.a. för att ev. hinna spara ihop till en riktig kastrering. Men jag vet inte om vi ska välja p-spruta eller chip-kastrering.
Snuttis

Inläggav eagle » mån 19 nov 2007, 02:12

Tänk bara på att kemisk kastrering inte hindrar hanen från att "bli pappa" alltså inget att rekommendera om du har löptikar.
Hundar med fart - springer så klart
Användarvisningsbild
eagle
Nosare
Nosare

Hundras(er): engelsk springer spaniel x3

Inläggav Snuttis » mån 19 nov 2007, 21:40

eagle skrev:Tänk bara på att kemisk kastrering inte hindrar hanen från att "bli pappa" alltså inget att rekommendera om du har löptikar.

En chip-kastrering hindrar hanen från att bli pappa, han slutar producera spermier. Har levande spermier kvar upp till 1 månad efteråt - men sen är han steril i ca 6 mån. P-spruta däremot gör honom inte steril, minskar bara lusten.
Snuttis

Nästa

Återgå till Hundsjukdomar