Välkommen till Sveriges populäraste hundforum

Sveriges populäraste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Bärnsten mot fästingar

Här diskuterar vi hundens alla sjukdomar, hundens hälsa/skötsel (allt från klovård till munhälsan), hundens friskvård etc.
VID OKLARHETER SKALL ALLTID VETERINÄR TILLFRÅGAS.

Re: Bärnsten mot fästingar

Inläggav nolaba » ons 26 mar 2008, 17:37

Jag hoppas det hjälper på Dina hundar,efter den milda vintern,blir det säkert en invasion av fästingar.Det bästa är ju utom dess att visitera dom varje dag,så att man på ett tidigt stadium upptäcker dessa äckelpäckel. :oops:
Blessed is the person who has earned the Love of an old dog .S.J.S
Användarvisningsbild
nolaba
Valp
Valp

Inläggav Y Not? » tor 27 mar 2008, 04:02

Tror att det är vidskepelse och rent trams. Spara dina pengar och köp i stället ett fungerande medel mot fästingar på apoteket eller hos pålitlig djuraffär. Riskera inte din hunds hälsa i onödan.

Om du vill experimentera med fantasifulla New Age-recept, så gör det på dig själv, så att ingen annan råkar illa ut.

/ Y Not?
Användarvisningsbild
Y Not?
Nosare
Nosare

Hundras(er): Grekisk kohund

Inläggav Lojs » tor 27 mar 2008, 09:22

Y Not? skrev:Tror att det är vidskepelse och rent trams. Spara dina pengar och köp i stället ett fungerande medel mot fästingar på apoteket eller hos pålitlig djuraffär. Riskera inte din hunds hälsa i onödan.

Om du vill experimentera med fantasifulla New Age-recept, så gör det på dig själv, så att ingen annan råkar illa ut.

/ Y Not?

Ja, statisk elektricitet är ju ett rent påhitt...
Om glädjen var en hund så skulle den vara en kelpie!

Kelpies, agility, mammaliv, LCHF och en massa annat, allt i en blogg. http://lojs.wordpress.com
Användarvisningsbild
Lojs
Champion
Champion

Hundras(er): Blandras och kelpie

Inläggav Thosse » tor 27 mar 2008, 10:07

Y Not? skrev:Tror att det är vidskepelse och rent trams. Spara dina pengar och köp i stället ett fungerande medel mot fästingar på apoteket eller hos pålitlig djuraffär. Riskera inte din hunds hälsa i onödan.

/ Y Not?

Så du menar att det är bättre att expremitera med nervgift - typ scalibor halsbandet? Har testat det och vet att det fungerar, det man tyvärr inte vet är om detta gift lagras i hunden. Och då är frågan vad som innebär en mindre risk för hunden, apotekets gifter eller New Age produkter...

Det finns uppenbarligen hundar som bärnstenshalsband har fungerat på och man vet att det inte är farligt för hunden! Och man vet oxå om att bärnstenshalsband inte fungerar på människor (bildar ingen statisk electricitet på oss) så jag testar gärna NEW AGE artiklar på min hund 8)
// Therese o Bedabus
Användarvisningsbild
Thosse
Valp
Valp

Inläggav Tofsen » tor 27 mar 2008, 13:27

Många "bärnstenar" är gjorda av plast. :evil:

Jag köpte ett armband av råsten i en guldsmedsaffär och gjorde egna hundhalsband. Dom funkade rätt bra faktiskt. :P

Äkta bärnstenar är så lätta att dom flyter i saltvatten. Dessutom kan dom brinna. Äkta bärnsten måste vara minst 20 miljoner år gammal! Dom består av kåda, huvudsakligen av barrträd. Fästingar trivs vanligen inte i barrskog så det kan också vara en liten anledning till att dom inte så gärna går på hundar med bärnstenshalsband.
Brains AND Beauty!

"Bästa sättet att bli av med en vän brukar vara att ha affärer ihop..."
Användarvisningsbild
Tofsen
Champion
Champion

Hundras(er): pek och pudel

Inläggav Y Not? » fre 28 mar 2008, 03:22

Ja, statisk elektricitet är ju ett rent påhitt...

Nä då, statisk elektricitet finns. Du kan använda plastkulor för att framkalla den (speciellt om luften är torr), men att det skulle hjälpa mot fästingar tror jag är ren inbillning.

/ Y Not?
Användarvisningsbild
Y Not?
Nosare
Nosare

Inläggav Y Not? » fre 28 mar 2008, 03:36

Thosse skrev:Så du menar att det är bättre att expremitera med nervgift - typ scalibor halsbandet? Har testat det och vet att det fungerar, det man tyvärr inte vet är om detta gift lagras i hunden.

Nej, du behöver inte experimentera med medel som säljs av apotek. Detta experimenterande har redan gjorts. Allt redovisas på bipacksedeln, ev bieffekter och annat. Dessa medel har undersökts noga.

Annat är det med New Age-produkter (nu tror jag inte att bärnsten har några särskilda bieffekter, bortsett från kontantförluster), där är du utelämnad till försäljarens svada och bondfångeritricks. Om dessa är "nervgifter" eller inte får du själv ta ansvar för, det finns inga pålitliga undersökningar och inga garantier.

Vetenskap eller Kiviks Marknad - det är Du själv som väljer.

("There's a sucker born every minute...")

/ Y Not?
Användarvisningsbild
Y Not?
Nosare
Nosare

Inläggav Thosse » fre 28 mar 2008, 09:22

Y Not? skrev:
Thosse skrev:Så du menar att det är bättre att expremitera med nervgift - typ scalibor halsbandet? Har testat det och vet att det fungerar, det man tyvärr inte vet är om detta gift lagras i hunden.

Nej, du behöver inte experimentera med medel som säljs av apotek. Detta experimenterande har redan gjorts. Allt redovisas på bipacksedeln, ev bieffekter och annat. Dessa medel har undersökts noga.

Annat är det med New Age-produkter (nu tror jag inte att bärnsten har några särskilda bieffekter, bortsett från kontantförluster), där är du utelämnad till försäljarens svada och bondfångeritricks. Om dessa är "nervgifter" eller inte får du själv ta ansvar för, det finns inga pålitliga undersökningar och inga garantier.

Vetenskap eller Kiviks Marknad - det är Du själv som väljer.

("There's a sucker born every minute...")

Jo jag vet att apotekets produkter blivit noga provade men tyvärr så vet man ännu inte hur de långtgående bieffekterna kommer att te sig.

Sen så väljer jag Kiviks marknad och bondfångarna den här gången :P - känns mkt bättre för samvetet plus att om det inte fungerar så vet jag att scalibor alltid finns att ta till hands. FÖr ngn fästingsjukdom är det sista jag vill att min hund ska ha (ryser av bara tanken).

/ Y Not?
// Therese o Bedabus
Användarvisningsbild
Thosse
Valp
Valp

Inläggav Thosse » fre 28 mar 2008, 09:24

Oj mitt inlägg hamnade mitt - det var ju inte riktigt meningen :roll: Hoppas att ni kan läsa det ändå :)
// Therese o Bedabus
Användarvisningsbild
Thosse
Valp
Valp

Inläggav Golden Matten » fre 28 mar 2008, 09:39

Jag vet inte om jag vågar prova dessa halsband.
tänk om de inte funkar? och då blir min hund fullm ed fästingar. Han är rena magneten för fästingar.

Scalibor har fungerat jättebra och han får inte en enda fästing när vi anväder det.
Golden forever!!

http://guldhjarta.dinstudio.se" rel="nofollow external
Användarvisningsbild
Golden Matten
Unghund
Unghund

Hundras(er): Golden Retriever x2

FöregåendeNästa

Återgå till Hundsjukdomar