Välkommen till Sveriges populäraste hundforum

Sveriges populäraste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Biverkningar av kortisonet Prednisolon?

Här diskuterar vi hundens alla sjukdomar, hundens hälsa/skötsel (allt från klovård till munhälsan), hundens friskvård etc.
VID OKLARHETER SKALL ALLTID VETERINÄR TILLFRÅGAS.

Biverkningar av kortisonet Prednisolon?

Inläggav Busungensmamma » tis 23 sep 2008, 21:34

Vad har era hundar fått för biverkningar av kortisonet Prednisolon?
(\(\
(._. )
(')(')_)
Busungensmamma
Unghund
Unghund

Re: Biverkningar av kortisonet Prednisolon?

Inläggav Matteshjärta » tis 23 sep 2008, 22:00

Vi fick diagnos på vår labbe igår, allergi och han fick Presdisolon. Han mår mkt bra av det, men kissar mycket och är lite trött av det.
Matteshjärta
Nosare
Nosare

Hundras(er): Labrador Retriver

Inläggav Lojs » tis 23 sep 2008, 22:06

Min äldsta kelpie har gått på det sedan förra sommaren, i början så drack/kissade hon mer, men i övrigt så har vi inte märkt något alls. Men å andra sidan så har vi ganska låg dos, 1-1,5 tablett varannan dag på en 15 kg hund.
Om glädjen var en hund så skulle den vara en kelpie!

Kelpies, agility, mammaliv, LCHF och en massa annat, allt i en blogg. http://lojs.wordpress.com
Användarvisningsbild
Lojs
Champion
Champion

Hundras(er): Blandras och kelpie

Inläggav sayah » tis 23 sep 2008, 22:52

Min första hund gick på det i flera år och hade ingen särskild biverkning.
sayah
Moderator
Moderator

Inläggav gracer » ons 24 sep 2008, 09:14

Min hoffe har ätit prednisolon 10mg en halv tablett varannan dag i 8 år mot allergiklåda av Levaxin..
Ibland så kan man märka att dosen blir lite hög och att han då kissar mer och läääääänge.
Han har även dålig muskulatur i bakdelen men det beror ju oxå på att han fyller 13 år den 8:e oktober. Har varit hos vet och tagit blodprover och njurvärden och allt är ok..
R.I.P Hobbe 951008-081128 :'(
Rocky, ett litet lakritstroll <3
Användarvisningsbild
gracer
Veteran
Veteran

Hundras(er): Dvärgpudel

Inläggav soffilina » ons 24 sep 2008, 09:50

det finns en hel del biverkningar med kortison (det är inte just prednisolon, utan själv kortisonet som ger biverkningar). det mest tydsliga och det man kan se direkt är ökad törst och därav ökad urinmängd och hunden behöver kissa betydligt oftare. dock är det främst vid ögre doser.
i det långa loppet ger kortison biverkningar som ökad infektionsrisk, och tex kan hunden inte gå på vissa NSAID då det blir ökad blödningsrisk..
men själv grejjen med kortison är ju att man ofta först sätter in en högre dos, och sedan trappar man ner till lägsta fungerande dos, och på låga kortisondoser blir det sällan biverkningar
antar att din hund ska få det för sin mage? min polly fick åxå kortison när hon fick sin gastrit/colitdiagnos, och veterinren trodde polly skulle behöva gå på kortison hela livet, men efter tre månader, där vi succesivt sänkt dosen kunde jag sätta ut det helt och sedan dess har hon inte behövt äta kortison alls.
http://soffilina.blogg.se
Bamse & Polly
<3<3
Användarvisningsbild
soffilina
Unghund
Unghund

Hundras(er): 2 Jack russell terriers och 1 bearded collie

Inläggav Rosso » ons 24 sep 2008, 11:30

Rosso blev jättepåverkad av kortisonet, men han åt tydligen en ganska hög dos, 10 mg/dag (vägde ca 30 kg då). Precis som många andra skriver, han drack kopiösa mängder och kissade lika mycket. Men han blev slö och hängig. Orkade ingenting. Inte ens en koppelpromendad på 20 min. :( När maken eller sonen kom hem så gick Rosso och la sig i ett annat rum, för att slippa leka osv. Lite mer "aggresiv" blev han också, vilket visade sig i att han raggade mer och morrade :shock: ibland åt andra hundar. Vilket han inte hade gjort innan och inte efter heller.

Min veterinär sa också att en inte helt ovanlig biverkning kunde bli diabetes, men annat hundfolk säger att det är skitsnack. Om den biverkningen ens finns på hund, så är den så ovanlig att man inte ens behöver räkna med den. Men jag vet inte. På människor är det tydligen inte helt ovanligt att man kan behöva sätta in insulin under längre kortisonbehanlingar.
Allt handlar om attityd, vill man, så går det!
Användarvisningsbild
Rosso
Veteran
Veteran

Hundras(er): Labrador

Inläggav shepherd » ons 24 sep 2008, 15:30

~ Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. ~
shepherd
Moderator
Moderator

Hundras(er): Jag vet inte riktigt

Inläggav soffilina » ons 24 sep 2008, 21:15

Rosso skrev:
Min veterinär sa också att en inte helt ovanlig biverkning kunde bli diabetes, men annat hundfolk säger att det är skitsnack.

om man äter mycket kortison så går man gärna upp i vikt, och viktökning kan ju medföra att bukspottskörteln blir förfettad och slutar producera insulin / producerar för lite, dvs diabetes. så det är väl övervikten som kan orsaka det och korstison kan ge övervikt...
http://soffilina.blogg.se
Bamse & Polly
<3<3
Användarvisningsbild
soffilina
Unghund
Unghund

Hundras(er): 2 Jack russell terriers och 1 bearded collie

Inläggav Nelline » sön 28 sep 2008, 11:36

När min tjej sattes på prednisolon, så fick hon till och med ett sämre "allmäntillstånd" än före medicineringen. Hon blev alltså ännu tröttare och otroligt flåsig. Var vi ut på en 5-10 minuters kiss och bajs runda, så kunde hon ligga i 20-30 minuter på soffan och bara flåsa. Jag kände att det var helt ohållbart för henne att må så, och eftersom hennes biverknignar överskuggade hennes symptom, var det otroligt svårt att hålla koll på hur sjukdomen reagerade på medicineringen, så prednisolonet byttes ut mot medrol. Hon har fortfarande biverkningar som trötthet och flåsighet, men ändå mycket mindre än med predninsolonet. Nu kan vi gå 20 minuter utan problem, ut och springa i skogen däremot är lite för mycket begärt... Då blir hon superflåsig. Jag kan tilllägga att hon i början också kissade och drack som en galning. Första veckorna måste jag gå ut med henne mitt i nätterna, för hon var så herrejöstanes nödig... Hon har gått upp i vikt lite och är HUNGRIG!! :D

Sammanfattat kan jag säga att på prednisolonet så hade hon nästan mer biverkningar än symptom och så kunde hon ju inte ha det... Med medrolen däremot så är det lättare att skilja på biv. och symp. eftersom biv. är mycket lindrigare och därför är det också lättare att hålla koll på hur hon egentligen mår. Men det här är ju så otroligt olika. Jag har hört om många hundar (och människor) som ätit prednisolon en lång tid utan större problem.
Riesen - ett charmtroll med glimten i ögat!
Användarvisningsbild
Nelline
Nosare
Nosare

Hundras(er): Riesenschnauzer

Nästa

Återgå till Hundsjukdomar