Välkommen till Sveriges populäraste hundforum

Sveriges populäraste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Likhund

Diskutera Bruksfrågor i tränings- och tävlingssammanhang.

Likhund

Inläggav Peter_7 » fre 03 okt 2008, 12:14

Har några frågar jag funderar på och undrar om här är någon som suitter inne med svaret på dem...
Hur utbildar man som privatperson en likhund?
Har polisen egna hundar vid eftersök av lik eller hyr dem in privatägda hundar eller hur fungerar det?
Vad använder man för material att träna hunden att söka på?
Kan man köpa vanligt grishjärta och låta det ligga till sig eller hur gör man?
Läste någonstans att man använde likvätska, vad är det? (gammalt blod)
Hoppas på svar tack så mycket på förhand.
Peter_7
Nosare
Nosare

Re: Likhund

Inläggav Johanna J » fre 03 okt 2008, 13:08

Polisen har egna hundar utbildade på lik.

För att träna hunden behöver man tillgång till människolik eller likvätska, alltså inget man direkt har hemma. :wink: Det luktar inte direkt mumma heller...

Träna din hund till något trevligare är mitt förslag. Kantareller eller mögel kanske?
Väck inte den valp som sover...
Användarvisningsbild
Johanna J
Veteran
Veteran

Hundras(er): Jaktlabrador & Irländsk setter

Inläggav sommar » fre 03 okt 2008, 15:52

När man tränar räddningssök eller sjöräddning där liksök ingår använder man en likplatta. En platta av ett visst material som absorberar liklukten bra och som har legat under ett lik i ett visst antal timmar. Alltså inga lik eller likvätska. Även inom bevakning använder man sig av likplatta. Kör polisen verkligen med riktiga lik och likvätska som de lägger ut? *ryyys*
Användarvisningsbild
sommar
Veteran
Veteran

Hundras(er): Malinois, Rhodesian ridgeback, Vit herdehund

Inläggav Power » fre 03 okt 2008, 18:25

sommar skrev:Kör polisen verkligen med riktiga lik och likvätska som de lägger ut? *ryyys*

De använder nog mest likvätska. Hade de använt riktiga lik i sin träning genom att sänka ner kroppar i sjöar och åar hade Aftonbladet redan ropat ut det för längesen. (skaaandaal typ) :D
"Schäferavel är brukshundavel, annars är det ingen schäferavel" Max v. Stephanitz

[Don't feed the troll!]
Användarvisningsbild
Power
Moderator
Moderator

Hundras(er): Schäfrar, BorderCollie & Blandras

Inläggav sayah » fre 03 okt 2008, 19:41

Likvätska är ju en hel del enklare att hantera. Ett litet provrör räcker.
sayah
Moderator
Moderator

Inläggav frida » fre 03 okt 2008, 20:29

sommar skrev:När man tränar räddningssök eller sjöräddning där liksök ingår använder man en likplatta. En platta av ett visst material som absorberar liklukten bra och som har legat under ett lik i ett visst antal timmar. Alltså inga lik eller likvätska. Även inom bevakning använder man sig av likplatta. Kör polisen verkligen med riktiga lik och likvätska som de lägger ut? *ryyys*

När vi höll på med räddning ingick inte liksök. Vi pratade om det, men det var inte intressant för räddningshundar då deras användningsområde att att markera levande människor så att de snabbt kan tas fram ur rasmassorna.
Kanske är det ändrat? Men jag är osäker på det.

Dock så menade det att många räddningshundar ändå brukar "markera" döda i skarpt läge, dock inte med samma markering som vanligt, utan genom att visa "obehag" inför fyndplatsen.
Hunden är människans sjätte sinne.
Användarvisningsbild
frida
Champion
Champion

Hundras(er): Labrador Retriever & Australian Kelpie

Inläggav Lina A » fre 03 okt 2008, 20:40

Jag har noll koll på lik och liknande :wink: :D Vad är likvätska?!
Användarvisningsbild
Lina A
Veteran
Veteran

Hundras(er): Schäfer & Hovawart

Inläggav sommar » fre 03 okt 2008, 21:32

frida skrev:
sommar skrev:När man tränar räddningssök eller sjöräddning där liksök ingår använder man en likplatta. En platta av ett visst material som absorberar liklukten bra och som har legat under ett lik i ett visst antal timmar. Alltså inga lik eller likvätska. Även inom bevakning använder man sig av likplatta. Kör polisen verkligen med riktiga lik och likvätska som de lägger ut? *ryyys*

När vi höll på med räddning ingick inte liksök. Vi pratade om det, men det var inte intressant för räddningshundar då deras användningsområde att att markera levande människor så att de snabbt kan tas fram ur rasmassorna.

Dock så menade det att många räddningshundar ändå brukar "markera" döda i skarpt läge, dock inte med samma markering som vanligt, utan genom att visa "obehag" inför fyndplatsen.
Jag har ingen aning om hur det fungerar, jag menade mer att när det ingår, inte att det ingår för det vet jag inte alls om det gör i vanliga fall :)
Användarvisningsbild
sommar
Veteran
Veteran

Hundras(er): Malinois, Rhodesian ridgeback, Vit herdehund

Inläggav frida » fre 03 okt 2008, 21:57

sommar skrev:
frida skrev:

Jag har ingen aning om hur det fungerar, jag menade mer att när det ingår, inte att det ingår för det vet jag inte alls om det gör i vanliga fall :)

Ah, läste slarvigt :)
Hunden är människans sjätte sinne.
Användarvisningsbild
frida
Champion
Champion

Hundras(er): Labrador Retriever & Australian Kelpie

Inläggav Johanna J » lör 04 okt 2008, 00:55

Ha ha, ser framför mig hur man sänker ner gamla lik i diverse vattendrag för att träna hund... urk! :lol:

Jag vet inte exakt hur man utvinner likvätskan. Jag gissar att man tar delar från ett lik eller från en kropp efter tex operation och låter detta ligga till sig i vatten och ruttna. Här står att det även går bra med delar från en gris: http://www.aktivhund.se/hundforum/tjans ... 12338.html

Luktar extremt illa gör det i alla fall. Helt klart den äckligaste doften man kan råka ut för! :puke:
Väck inte den valp som sover...
Användarvisningsbild
Johanna J
Veteran
Veteran

Hundras(er): Jaktlabrador & Irländsk setter

Nästa

Återgå till Bruks