Välkommen till Sveriges populäraste hundforum

Sveriges populäraste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

SPÅRLÄGER/Bruksläger..??

Diskutera Bruksfrågor i tränings- och tävlingssammanhang.

SPÅRLÄGER/Bruksläger..??

Inläggav Rottistjejj » ons 25 feb 2009, 11:20

Någon som vet något bra Spårläger i sommar? Som inte är V. 29 och som inte kostar mer än 1000 :-! Någon som vet? :?
Rottistjejj
Nosare
Nosare

Re: SPÅRLÄGER/Bruksläger..??

Inläggav elvira » ons 25 feb 2009, 11:52

Såg några annonser i senaste Brukshunden. Tror det var Nyköping och Ystad, kanske något mer. Du skriver inte hur lång tid du tänkt, men att hitta ett läger på åtminstone några dagar för 1000 kr, tror jag är helt omöjligt.

elvira
elvira
Veteran
Veteran

Hundras(er): Collies

Inläggav Rottistjejj » ons 25 feb 2009, 12:20

elvira skrev:Såg några annonser i senaste Brukshunden. Tror det var Nyköping och Ystad, kanske något mer. Du skriver inte hur lång tid du tänkt, men att hitta ett läger på åtminstone några dagar för 1000 kr, tror jag är helt omöjligt.

elvira

Hej!

Nyköping var v. 29 och Ystad är fullt i spårgruppen.. :cry:
Jag är faktiskt öppen för förslag överallt i vårt avlånga land! Det kanske är svårt att hitta "billiga" läger.. men pengarna är ju inte det viktigaste så stryk det kravet! :bom:
Rottistjejj
Nosare
Nosare

Inläggav Dogtrainer » ons 25 feb 2009, 15:03

I tre år i rad nu så har jag åkt till Norrland där det varje år arrangeras ett stort hundläger under en vecka. Ett jättetrevligt läger som kallas för Tåme-lägret. Där bor man på en "militär-bas" eller liknande och tränar två gånger om dagen med sin grupp och instruktör. På lägret finns sök, spår, skydd, klickerträning, lydnad, agility och rapport. Vet inte om IPO eller fler grenar finns med men spår finns i flera olika nivåer beroende på hur långt man själv kommit med sin hund i spåret.

Rekommenderar starkt det här lägret då det är väldigt trevlig och på kvällarna så kan man umgås socialt väldigt mycket. Att träna under en hel vecka är jobbigt för hundarna men man brukar att lösa det genom att träna spår ena passet och lydnad nästa passet så det inte blir två långa spår under samma dag. Nackdelen med lägret är väll att hundarna måste sova ute i bilarna, de får inte komma in i husen. Men bilarna får och står vid ens fönster så det är bara att kolla ut genom fönstret om man oroar sig för hunden.

Det här lägret är under sommaren så mörkt blir det ju inte. Men knott och myggor får man ju slåss med istället. Fast det har jag stått ut med i tre år så det ser jag inte som något större problem! :wink:
Dogtrainer

Inläggav Vickan » ons 25 feb 2009, 16:24

Jag rekommenderar också Tåmelägret. Jag har varit där 4 gånger och jag tycker att det är ett jättetrevligt läger. Om det blir någon kurs som passar för mig och min blandras kommer jag mest troligt att åka dit i år också. Tåmelägret är alltid v 28, i år gäller det alltså datumen 5-11 juli. Instruktörerna på Tåmelägret är oftast väldigt bra. Dock vet jag inte än vilka som kommer att vara i år; jag tror att den informationen kommer att släppas 1 mars.

Det stämmer som Dogtrainer skriver att man inte får bo med hundarna i militärförläggningen, men det finns möjlighet att ställa upp husvagn om man har en sådan. Själv har jag bott i tält med min hund vartenda år jag varit där. Ibland har det varit outhärdligt varmt, ibland har det regnat och varit svinkallt :) Jag tycker dock att det har varit värt det (även om jag många gånger önskat att jag hade haft en husvagn).

Det finns också möjlighet att bo på Byske camping (ca 1 mil), som är väldigt fin. För dem som kanske vill ha familjen med sig brukar det vara ett populärt alternativ eftersom man då kan lämna familjen vid badstranden, poolen m m medan man själv tränar hund. Även i Tåme finns badmöjligheter, men det finns ingen fin strand m m som det gör i Byske.

Oftast så tränar man hund hela dagen och sedan är ju pubtältet öppet på kvällarna, då man kan ta sig en öl/cider, grilla en hamburgare och prata hund med en massa trevliga hundmänniskor. Knott och myggor besväras i alla fall jag inte nämnvärt av, men det beror kanske på att jag bor i Norrland :wink:
Användarvisningsbild
Vickan
Veteran
Veteran

Hundras(er): Malinois

Inläggav Rottistjejj » ons 25 feb 2009, 17:14

Tåmelägret var ett bra tips!! Vet någon vad det kostar att vara med? Förutom campingavgiften då.. kommer nog bo i tält i sånna fall! :lol:
Rottistjejj
Nosare
Nosare

Inläggav Vickan » ons 25 feb 2009, 17:47

Sist jag gick en kurs på Tåmelägret (2005) kostade det 1800. Sist jag var där var 2007, fast då var jag testledare på MH hela veckan, men jag tror att kurserna kostade 1800 då också. Det är då priset för själva kursen.

Sedan tillkommer ju kostnad för mat och boende. Räkna med ca 1000 kr för maten. Tältplats kostade 300 sist jag var där och jag tror inte att det har ändrats något. Man måste förstås inte betala för maten, men bor man i tält så är det ganska skönt att få tre mål mat per dag.

Mer information om vilka lärare, kostnader m m kommer på ÖND:s hemsida 1 mars http://www.sbk.nu/distrikt/ond/
Användarvisningsbild
Vickan
Veteran
Veteran

Inläggav Maria S » tis 10 mar 2009, 12:00

Åh det finns ju så mycket roligt som jag inte hade en aning om innan vi seriöst började prata om att skaffa hund! Tåme-lägret låter ju jättetrevligt, hoppas att det fortfarande finns när vi väl har skaffat hund och den blivit tillräckligt gammal för att få vara med! :D Det vore ju hur mysigt som helst att åka upp till Norrland med hunden på sommaren och träna tillsammans! :)
Better to light a candle than to curse the darkness
Maria S
Unghund
Unghund

Hundras(er): Fortfarande hundlös...

Inläggav Atokal » tis 10 mar 2009, 12:09

Jag kan bara instämma och rekommendera Tåme! :) Vi var där förra året och det var verkligen riktigt givande och roligt! Är väldigt sugen på att anmäla mig till årets läger också, bara jag har råd...
Användarvisningsbild
Atokal
Champion
Champion

Hundras(er): Australisk kelpie x2

Inläggav Vickan » ons 11 mar 2009, 10:42

Tyvärr blir det inget läger för mig i år. Lydnadsgruppen är ju den enda som jag kan gå med blandras och den är för lydnadsklass III och elit. Visserligen är min plan att vi ska ha klarat lydnadsklass II innan dess, men det känns lite väl kaxigt att anmäla till en kurs i lydnadsklass III innan jag ens startat ettan :wink: Dessutom har jag ingen aning om vem instruktören i lydnadsgruppen är och ska jag betala så mycket pengar så vill jag nog åtminstone veta vem det är.

Men förhoppningsvis kan jag åka dit någon kväll och prata med lite hundfolk och kanske ta en öl i öltältet :P
Användarvisningsbild
Vickan
Veteran
Veteran

Återgå till Bruks