Välkommen till Sveriges populäraste hundforum

Sveriges populäraste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Vackra och annorlunda hundnamn

Här diskuterar vi hundfrågor i allmänhet.

Vackra och annorlunda hundnamn

Inläggav Ela » lör 10 apr 2010, 23:25

Jag vill veta vilka hundnamn du gillar. Vad har du hört för annorlunda och ovanliga hundnamn som du gillar? vad heter din hund och vad skulle du vilja att nästa hund heter?
Användarvisningsbild
Ela
Nosare
Nosare

Hundras(er): American Akita

Re: Vackra och annorlunda hundnamn

Inläggav Lina A » lör 10 apr 2010, 23:49

Jag har haft en schäferhane med det kanske inte mest ovanliga eller fina namnet, Dejvi. Men han fick sitt namn när min pappa köpte honom åt mig med orden: "Jag älskar Dej, och du och jag, det är Vi." Dejvi. :)
Användarvisningsbild
Lina A
Veteran
Veteran

Hundras(er): Schäfer & Hovawart

Inläggav Beccy » sön 11 apr 2010, 00:45

Lina A skrev:Jag har haft en schäferhane med det kanske inte mest ovanliga eller fina namnet, Dejvi. Men han fick sitt namn när min pappa köpte honom åt mig med orden: "Jag älskar Dej, och du och jag, det är Vi." Dejvi. :)

Har jag faktiskt aldrig hört - men gud vad fint det var! :) Blev ett nytt kandidatnamn till nästa jycke!

Egentligen avskyr jag människonamn på hundar, dock passar det på vissa hundar! Vet ex en basset som heter Göta. :D Men min hund heter faktiskt Timmy. Inget jag egentligen skulle komma på tanken att döpa en hund till, men uppfödaren hade kallat honom Timmy och vi kunde inte komma överens - men mer var det faktiskt att våran Border collie kille är en Timmy!

Annars gillar jag dubbeltydiga namn...typ Dundra, Morra, Storma. Men även gamla hundnamn som Buster, Frost, Storm...Annars gillar jag att leka med namn och bokstäver :)
Användarvisningsbild
Beccy
Veteran
Veteran

Hundras(er): Border Collie x2

Inläggav Ottos matte » sön 11 apr 2010, 01:43

Jag vill ha en Tesla! Tesla är för mig en tollartik, härligt röd o fin.
"Vad du är fin min kära lilla vovve, vad du är snäll min kära lilla hund"

Säg hej till Otto på hans blogg!
Användarvisningsbild
Ottos matte
Valp
Valp

Hundras(er): Japansk Spets

Inläggav caenum » sön 11 apr 2010, 01:50

Jag har en staffe som heter Inja. Det tycker jag är väldigt vackert. Storma och Pyssla är två namn som ligger mig varmt om hjärtat!
Användarvisningsbild
caenum
Valp
Valp

Hundras(er): Australian Shepherd & Staffordshire Bullterrier

Inläggav papillon_ » sön 11 apr 2010, 02:54

supersvag för gamla tant och gubbnamn!

Min rottweiler heter Eilert.

Gillar namn så som:

Hans-Göran
Göte
Gunvor
etc

så charmigt.
papillon_
Unghund
Unghund

Hundras(er): Australian shepherd

Inläggav Pälshusse » sön 11 apr 2010, 08:55

En schäfertik jag kände för ett antal år sedan hette Carma (uttalas som med K). Det tyckte jag var ett fint namn, och väldigt passande på henne.

Risken är stor att min nästa hund blir en Birk. Jag har inte riktigt bestämt mig, och så beror ju namnet mycket på hunden också, men som hundnamn känns det som att det kan fungera bra (kort och distinkt), jag har hittills i alla fall inte stött på många hundar som heter så, och det fungerar bra på både svenska och engelska bara utlänningarna förstår att det är ett kort "i". Det sista känns viktigt för mig eftersom jag har många internationella kontakter också.

Lite mer generellt så gillar jag lite udda namn som betyder något som har anknytning till rasens bakgrund. Att kalla en draghund för Akja var ju briljant, t.ex. (Googla "akkja" om du inte förstår kopplingen. ;))
En ouppfostrad hund i ett litet samhälle, är det en byracka?
Användarvisningsbild
Pälshusse
Veteran
Veteran

Hundras(er): American Akita

Inläggav Moloss » sön 11 apr 2010, 10:33

Beccy skrev:Egentligen avskyr jag människonamn på hundar, dock passar det på vissa hundar! Vet ex en basset som heter Göta. :D

Det där kan bara vara min "svärmors" hund du menar, så många Basset tikar som heter Göta kan det knappast finnas i Örebro :D
Användarvisningsbild
Moloss
Valp
Valp

Hundras(er): Mastino Napoletano

Inläggav Vickan » sön 11 apr 2010, 10:37

Min valp heter Chansa och det tycker jag är vackert och annorlunda. Jag valde det eftersom det är lite av en chansning att skaffa malle :)

Annars har jag alltid velat ha en tik som heter Vixen, men det har inte passat på någon av mina hundar hittills. Utom i och för sig kanske på Chansa, så ska jag ha en till malle så blir det kanske en Vixen. Eftersom det betyder både rävhona och grälsjuk kvinna, så passar det namnet rätt bra på en malle :D
Användarvisningsbild
Vickan
Veteran
Veteran

Hundras(er): Malinois

Inläggav Atokal » sön 11 apr 2010, 11:05

Vickan skrev:Annars har jag alltid velat ha en tik som heter Vixen, men det har inte passat på någon av mina hundar hittills. Utom i och för sig kanske på Chansa, så ska jag ha en till malle så blir det kanske en Vixen. Eftersom det betyder både rävhona och grälsjuk kvinna, så passar det namnet rätt bra på en malle :D

Det är ett namn som står på min lista också. En liten röd kelpieflicka skulle passa finfint i ett rävnamn... :)
Användarvisningsbild
Atokal
Champion
Champion

Hundras(er): Australisk kelpie x2

Nästa

Återgå till Snacka hundar