Välkommen till Sveriges populäraste hundforum

Sveriges populäraste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Skendräktighet och eklampsi

Här diskuterar vi hundens alla sjukdomar, hundens hälsa/skötsel (allt från klovård till munhälsan), hundens friskvård etc.
VID OKLARHETER SKALL ALLTID VETERINÄR TILLFRÅGAS.

Skendräktighet och eklampsi

Inläggav Avocado » ons 26 maj 2010, 21:04

Hej

Kan en skendräktig hund få eklampsi? Blev lite skraj när jag läste uppfödaretråden :shock:

Mini är rejält skendräktig, det räcker att man snuddar vid tuttarna och det kommer mjölk ur allihopa :shock: Sheep har vid tillfällen snuttat på henne lite också, men det ses över nu. Ska be om Galastop på måndag när jag är hos vet. Men de senaste dagarna är hon lite tröttare än vanligt. Någon som har erfarenhet av detta?
Användarvisningsbild
Avocado
Veteran
Veteran

Hundras(er): Sheltie, Berger des pyrénées & Engelsk Springer Spaniel*2

Re: Skendräktighet och eklampsi

Inläggav LaMagia » tor 27 maj 2010, 10:37

Avocado skrev:Hej

Kan en skendräktig hund få eklampsi? Blev lite skraj när jag läste uppfödaretråden :shock:

Mini är rejält skendräktig, det räcker att man snuddar vid tuttarna och det kommer mjölk ur allihopa :shock: Sheep har vid tillfällen snuttat på henne lite också, men det ses över nu. Ska be om Galastop på måndag när jag är hos vet. Men de senaste dagarna är hon lite tröttare än vanligt. Någon som har erfarenhet av detta?

Jag har aldrig hört talas om att en skendräktig tik skulle få eklampsi. Min egen teori (här kanske jag har fel, men då får någon rätta mig) är att eklampsi uppstår efter en valpning då kalkförrådet tagit slut i samband med själva valpningen och mjölkproduktionen liksom blir droppen som får bägaren att rinna över. Jag tror inte att du ska behöva vara orolig över din skendräktiga tik!
Formely known as Gurkan...
Användarvisningsbild
LaMagia
Veteran
Veteran

Hundras(er): chow chow och mops

Inläggav zzelma » tor 27 maj 2010, 11:11

Tror också att det är väldigt osannolikt att en skendräktig tik skall få eklampsi - det handlar nog om betydligt större obalanser i kalkhalten än det blir även om tiken skulle vara mjölkstinn i skendräktigheten.
Däremot finns kanske en liten risk att det blir mjölkstockning och juverinflammation om juvren blir alltför mjölkstinna.

Galastop brukar vara väldigt effektivt och lättar läget ganska snabbt för tiken efter vad jag vet.
Användarvisningsbild
zzelma
Veteran
Veteran

Hundras(er): Cairnterrier

Inläggav minusen » tor 27 maj 2010, 12:08

... och ju fortare man sätter in Galastop destor snabbare och bättre resultat får man :wink:
* less is more på en labrador *
minusen
Champion
Champion

Inläggav Sanna med vargarna » tor 27 maj 2010, 14:44

minusen skrev:... och ju fortare man sätter in Galastop destor snabbare och bättre resultat får man :wink:

Ja men risken att tiken blir illamående kan förrekomma..
Vinthundsägarens filosofi: Fast hand utan brutalitet
-Dragon Light´s kennel-
Användarvisningsbild
Sanna med vargarna
Champion
Champion

Hundras(er): Irl. varghund

Inläggav Tofsen » tor 27 maj 2010, 16:06

Inte jag heller har hört att skendräktiga tikar har fått eklampsi, däremot mjölkstockning som har lett till juverinflammation.

Det klokaste att göra om man har en tik som blir så skendräktig att det blir obehagligt för henne (och för ägaren/omgivningen) är att låta kastrera henne. Tikar med så kraftiga skendräktigheter ska ändå inte gå i avel eftersom det oftast är starkt ärftligt. Att hålla på och ge Galastop ger ofta hormonella besvär och t.ex. juvertumörer och/eller livmoderinflammation efter några år. En del biverkningar har noterats, bl.a illamående och efter längre användning hos människor ibland bl.a. hjärtfel.

Galastop innehåller främst ett dopaminbaserat hormon, Kabergolin. Kabergolin används bl.a vid behandling mot Parkinsons sjukdom (!). Även för att få ner mjölkproduktion. Ges det till dräktiga tikar kan det leda till abort av fostren.

I en del fall kan det ändå vara motiverat med Galastop (ex om tiken har fått ökad mjölkproduktion för att någon har varit på henne och klämt och försökt mjölka ur) och det händer också att tikar som har fått Galastop vid några tillfällen inte blir fullt så skendräktiga fortsättningsvis. Behövs medlet efter varje löp är det dags att kastrera tiken istället!
Brains AND Beauty!

"Bästa sättet att bli av med en vän brukar vara att ha affärer ihop..."
Användarvisningsbild
Tofsen
Champion
Champion

Hundras(er): pek och pudel

Inläggav Avocado » tor 27 maj 2010, 19:55

Tack för alla era kloka råd! Vad skönt att höra att det inte är någon fara :)

Ska även fråga vet på måndag om hennes juver och hur de ser ut.

Detta var hennes andra löp och första gången det var så här illa, om det bli samma nästa löp ska jag nog kastrera henne. :)

Väldigt intressant att läsa om Galastop Tofsen.
Användarvisningsbild
Avocado
Veteran
Veteran

Hundras(er): Sheltie, Berger des pyrénées & Engelsk Springer Spaniel*2

Inläggav russin » fre 28 maj 2010, 16:47

Sådana otroliga mängder mjölk som min hund fått två gånger per år i flera år vid skendräktighet så skulle hon ha fått eklampsi flera gånger om ifall det va möjligt ! Här har inte ens behövt petas på juvren - det har både runnit och sprutat strålar ändå !!!
Däremot fick hon problem med mjölkstockning varje gång senaste åren så det fick vara nog - för hon tålde inte Galastop så det va ändå inget alternativ för henne.

Nu blev hon kastrerad så sent som igår och det sak bli otroligt skönt för henne att slippa detta framöver :)
Användarvisningsbild
russin
Veteran
Veteran

Hundras(er): Lancashire heeler x 2

Återgå till Hundsjukdomar