Välkommen till Sveriges populäraste hundforum

Sveriges populäraste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Höftproblem hos hund (främst labradorer)

Här diskuterar vi hundens alla sjukdomar, hundens hälsa/skötsel (allt från klovård till munhälsan), hundens friskvård etc.
VID OKLARHETER SKALL ALLTID VETERINÄR TILLFRÅGAS.

Höftproblem hos hund (främst labradorer)

Inläggav Voffan » ons 05 jan 2011, 00:10

Vilka är de vanligaste symptomen på att en hund (främst labradorer) har ont i höfterna? Kan man själv klämma och känna eller är det inget som känns/märks på det viset? Vilken ålder är vanligast att de får problem?

Ja jag förstår att mina frågor är ospecifika...
Det har inte gått en dag sen du försvann Utan att jag tänkt på dig, hur det blev, och hur det var Det har inte gått en dag utan att vi pratar fast det bara är jag som är här Jag har ännu inte gått en dag
Användarvisningsbild
Voffan
Veteran
Veteran

Hundras(er): Jaktlabrador

Re: Höftproblem hos hund (främst labradorer)

Inläggav sofia_käck » ons 05 jan 2011, 08:20

Jag märkte inget direkt konkret hos min Ragnar när han var ung, men jag visste ju att han hade D-höfter eftersom vi röntgade vid ett års ålder.

Vi började gå hos en fysio när han var runt 3,5 år och för henne var det tydligt att han hade problem. Det visade sig mest genom att han var kort i viss muskulatur eftersom han inte tog ut bakbensrörelserna och över huvud taget var rätt dåligt musklad bak.

Jag började stretcha efter hennes rekommendationer och sedan hände inte så mycket på ett tag. När han hade fyllt fem fick vi flera bakslag (enligt fysion så är det en vanlig ålder när hundar med problem får såpass mycket besvär att de inte orkar dölja det längre) dels började han halta efter långpromenader och dels fick jag inte längre stretcha honom eftersom han indikerade att det gjorde ont.
Då var jag in och röntgade om och fick veta att pålagringarna hade blivit kraftiga.

Jag skulle säga att vanliga symtom är att hunden inte tar ut rörelserna som de ska, och att de inte bygger muskulatur bak som de borde.
Matte till Ragnar (showlabbe) f. 2001 och Bosse (mellanpudel) f.2008 och Doris (jaktlabbe) f. 2010
Användarvisningsbild
sofia_käck
Veteran
Veteran

Hundras(er): labbe x2 & mellanpudel

Inläggav frida » ons 05 jan 2011, 17:19

Hundar som har ont av sina höfter kan man såklart märka symtom av. Men alla hundar med dåliga höfter har inte ont, framförallt inte som yngre.

Min schäfer-labrador blandning hade ett lite lustigt steg när hon rusade runt, då tog hon inte i lika mycket på ena bakbenet. Men i övrigt hade hon inga symtom. Två veterinärer kollade henne när jag skulle ta över henne som omplacering vid ca 2,5 års ålder, ingen anmärkning. Vi tog bort henne några dagar före hennes 5 års dag - då var hon så dålig att hon inte ville gå, bet sönder sig själv och var lynnig :(

Hon hade B-E höfter med pålagringar.
Hunden är människans sjätte sinne.
Användarvisningsbild
frida
Champion
Champion

Hundras(er): Labrador Retriever & Australian Kelpie

Inläggav Ida.B » ons 05 jan 2011, 18:52

Lägger man därtill att alla hundar som har "kassa" höfter inte visar att de har ont - mao haltar inte eller ja lika tydliga tecken, eller att de inte protesterar alls när man böjer/bänder/trycker och allmänt pillar på dem...

Så utan att genomgå en röntgen är man aldrig helt säker.
Ny mailadress!!! idas-hundar@hotmail.com
Användarvisningsbild
Ida.B
Champion
Champion

Hundras(er): Flatcoated retriever, ESS

Inläggav Voffan » ons 05 jan 2011, 19:36

Tack för era svar!
Det är nämligen så att jag inbillar mig att labben har problem med höfterna. Det började med att vi pratade om svärmors förra labbe som fick väldigt ont i höfterna och fick avlivas, vid 10års ålder. Hon upptäckte det när hunden inte längre ville hoppa in i bilen.

Efter det började jag se (inbilla mig?) små saker som gjorde att jag började oroa mig. Det började med att hon en gång inte ville hoppa in i min bil, den är lite högre än "hennes" bil och det kan ha varit så enkelt att hon stod för nära och inte fick sats. För när jag tog med henne några meter bort och sen gick mot bilen och bad henne hoppa in, då var det inga problem alls.
Några veckor senare så vinglade hon till lite med bakbenen när hon ställde sig upp, men det kan ju likagärna ha varit att hon tappade balansen.
Igår hade hon ett hemsytt fleecetäcke på sig, för hon hade suttit i bilen en liten stund. Hon gick utan problem fram till dörren men när vi skulle gå upp för trappen så stannade hon helt plötsligt och liksom hukade/kupade sig, först trodde jag nästan att hon skulle bajsa i trappen :shock: för det såg så ut.. men sen gick hon vidare, fortfarande i samma position. Den sista trappen hoppade hon jämfota med bakbenen. Sen tog jag av henne täcket, gick ner för trappen och sen upp igen - då gick hon som vanligt. Så det kan ha berott på det sladdriga täcket, att hon tyckte det var läskigt och obehagligt. Hon har inte gått konstigt i trappen varken för eller efter det.

Såna "småsaker" har fått mig orolig. Jag har också fått för mig att hon går mer stelt... men jag har ju inte tänkt på hur hon gick förut, före mina misstankar. Jag har klämt, känt, petat men hon reagerar inte alls. En kompis som brukar strecha sin hund, strechade Tyra idag och hon tyckte att hon var lite stel. Men då andra sidan slappnade hon inte av, hon är inte van vid att bli stretchad. Det var första gången. Hon tyckte dock att hon var ganska musklad bak, om det är bra eller dåligt vet jag inte...?

Jag försökte filma idag när vi gick, men det syns inte så bra.
http://www.youtube.com/watch?v=SUk5cJkqBCY

Hon är född 2004-08, röntgad 2006-07 med resultat "HD grad A" och "ED ua (0)"
Det har inte gått en dag sen du försvann Utan att jag tänkt på dig, hur det blev, och hur det var Det har inte gått en dag utan att vi pratar fast det bara är jag som är här Jag har ännu inte gått en dag
Användarvisningsbild
Voffan
Veteran
Veteran

Inläggav Lona » tor 06 jan 2011, 23:25

Fast hälta och stehet kan ju bero på så oerhört olika saker och dessutom ha sin orsak någon annanstans i kroppen (tex något i nacken som gör att hunden haltar på ett ben).
Generellt tycker jag att man skall lita på sin magkänsla om något känns fel när det gäller rörelsestörningar. De flesta hundar (och vi människor med, för den delen) får förr eller senare "skavanker", snedbelastningar och annat som kan utvecklas illa om man inte fångar upp dem i tid.
Om jag förstått det rätt så är det inte din hund och ekonomin är inte så bra men det vore kanske bra om du kunde få ägaren att kolla upp henne, kanske hos en sjukgymnast som ofta är duktigare än veterinärer när det gäller vissa saker i rörelseapparaten.

Jag har flera gånger stött på hundar som kunde mått mycket, mycket bättre om matte varit lyhörd i tid och fångat upp diverse småskador/felaktigheter som sedan fått bli så svåra att hunden fått svårt att återhämta sig.
Alla människor uppför sig som idioter minst fem minuter varje dag. Att vara klok betyder att man inte överskrider den gränsen

Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhet |
Nikkas träningsblogg - om jaktträning
Användarvisningsbild
Lona
Champion
Champion

Hundras(er): Cairnterriern Skroffan och jaktlabben Nikka

Inläggav Voffan » fre 07 jan 2011, 00:18

Hon haltar inte, men kan ses som stel. Eventuellt, jag vet inte.

Nej hunden är inte min, och även om jag hade haft bättre ekonomi så anser jag inte att det är mitt bord att betala för något sådant. Om man får låta lite sådär snorkig ;-) Ägaren har nog råd att undersöka, eller ta tag i saken.

Jag spårar ju med henne och har börjat stretcha henne efter passen, men hon är ju inte van vid det så hon slappnar inte av och det blir väl ingen superstretchning än.
Jag har tänkt på hundmassage, men vet bara om 1 i stan som gör det och dessutom utan prislista. Men jag tror det ligger på 400-500kr.

Tack för svaret, Lona! :-)
Användarvisningsbild
Voffan
Veteran
Veteran

Inläggav request » fre 07 jan 2011, 09:15

Började ana att min welsh tik ca 9 mån kunde ha problem med höfterna, och det som gav mig onda vibrationer var att det var nästan omöjligt att lära henne sitt
Hon låg eller stod hellre,

och mycket riktigt vid röntgen hade hon dubbla D höfter idag är hon snart 4 år, har inga direkt synbara problem med sina höfter mer än att hon just ogärna sitter ned

Hon bor i dag hos "gamla" valpköpare till mig då hon var tänkt bla för avel, och lever ett helt "normalt" liv
Användarvisningsbild
request
Veteran
Veteran

Inläggav Voffan » ons 26 jan 2011, 20:49

Jag är inte lika orolig längre.. inte heller nå fler symptom såsom problem vid inhoppning i bilen eller så.
Jobbar fortfarande på att försöka stretcha henne, men hon slappnar inte av så det är lite omständigt. Men hon kanske vänjer sig..

Jag skickar med en länk till en film, filmad den 19/1. Hon beter sig lite udda för hon tycker att jag är lite udda som går med en kamera i röven på henne ;-) o så envisas hon att gå på blankisen istället för på det sandade så hon halkar lite.. nåväl. Filmen:

http://www.youtube.com/watch?v=r8T4zsrLa3Q
Användarvisningsbild
Voffan
Veteran
Veteran

Inläggav Lona » ons 26 jan 2011, 23:07

Annnan skrev:Jag är inte lika orolig längre.. inte heller nå fler symptom såsom problem vid inhoppning i bilen eller så.
Jobbar fortfarande på att försöka stretcha henne, men hon slappnar inte av så det är lite omständigt. Men hon kanske vänjer sig..

Jag skickar med en länk till en film, filmad den 19/1. Hon beter sig lite udda för hon tycker att jag är lite udda som går med en kamera i röven på henne ;-) o så envisas hon att gå på blankisen istället för på det sandade så hon halkar lite.. nåväl. Filmen:

http://www.youtube.com/watch?v=r8T4zsrLa3Q

Stretching är ju ganska omdiskuterat. Min guru (Annika Falkenberg) menar att man absolut inte skall stretcha sin hund själv om man inte har ett specifikt behov och då vet mycket väl exakt hur man skall göra.
Hundar har dessutom annorlunda leder mot människor och är ofta överrörliga vilket gör att stretching kan vara rent av dumt.
Det finns ju olika uppfattningar om det där men om man tänker efter hur svårt det kan vara på en själv att hitta exakt rätt muskel trots att man känner när det är rätt så kan man ju tänka sig hur svårt det är att få till exakt rätt grepp och vinkling på en hund.
Massage däremot är i princip alltid av godo, så länge hunden inte verkar tycka att det gör ont/är obehagligt.

(För övrigt anser även min naprapat att man inte skall stretcha "hur som helst" utan vara väldigt noggrann och inte göra det på tex glappa leder.)
Alla människor uppför sig som idioter minst fem minuter varje dag. Att vara klok betyder att man inte överskrider den gränsen

Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhet |
Nikkas träningsblogg - om jaktträning
Användarvisningsbild
Lona
Champion
Champion

Hundras(er): Cairnterriern Skroffan och jaktlabben Nikka

Nästa

Återgå till Hundsjukdomar