Välkommen till Sveriges populäraste hundforum

Sveriges populäraste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

när röntga höfter?

Här diskuterar vi hundens alla sjukdomar, hundens hälsa/skötsel (allt från klovård till munhälsan), hundens friskvård etc.
VID OKLARHETER SKALL ALLTID VETERINÄR TILLFRÅGAS.

när röntga höfter?

Inläggav Noomi » mån 30 jan 2012, 15:07

Min schappe är 11 månader nu o jag har tänkt röntga henne i mars-april, alltså 12-13 månader. Rasen är ju inte särskilt storvuxen och jag ser ingen anledning att vänta. Eller gör jag det? Varför väntar många så länge? Att man gör det med riktigt stora hundar kan jag förstå eftersom de knappast vuxit färdigt när de är ett år, men mindre raser?

När röntgade ni och hur tänkte ni?

Min plan är ju att träna agility o har tänkt börja med det nu i vår när hindrena kommer ut. Tänker att jag röntgar hellre nu än till hösten när jag redan tränat ett tag...
If you want something you've never had then you've got to do something you've never done
Användarvisningsbild
Noomi
Champion
Champion

Hundras(er): Dvärgschnauzer, Schapendoes

Re: när röntga höfter?

Inläggav NinaFB » mån 30 jan 2012, 15:23

Loppan, kelpie, röntgades när hon var 14 månader. Jag hade nog tänkt likadant som du i din situation, bättre att röntga innan du börjar träna agility än när du kört i 6 månader.
Användarvisningsbild
NinaFB
Veteran
Veteran

Hundras(er): Schipperke

Inläggav frida » mån 30 jan 2012, 15:34

Min labbe röntgade jag när hon var 12 mån och någon dag. Hopplöst nyfiken! A-B och ua.
Min kelpie hann bli ca 15 månader. Vi valde att vänta tills efter utlandssemestern. A-A och ua.

Hade jag en stor och kroppsligt sen ras hade jag nog väntat, annars tar jag det när det passar mig inom rimlig tid 12-18 mån
Hunden är människans sjätte sinne.
Användarvisningsbild
frida
Champion
Champion

Hundras(er): Labrador Retriever & Australian Kelpie

Inläggav madelen » mån 30 jan 2012, 16:21

Är hunden bra byggt och "stabil" i kroppen så tycker inte jag att man behöver vänta. Har man däremot en hund som växt snabbt eller i olika takt som stora hundar ofta gör (baken blir skyhög ett tag) så skulle jag nog låta hunden bli lite äldre.

Sting ska röntgas i början av mars, han kommer då att vara nästan 14 månader. Jag valde den månaden dels för att jag ska ställa honom i februari (karens på medlet de får) och dels för att han har varit hos veterinären varje månad känns det som (tonsiller, vaccination och en gång öronen) så jag vill gå en månad utan veterinär. Hade jag inte tänkt på det så hade han nog bara varit ett år och en dag ;) .
Användarvisningsbild
madelen
Veteran
Veteran

Hundras(er): Australian kelpie

Inläggav Åsa A » mån 30 jan 2012, 16:33

Mina två senaste hundar, två beauceronhanar (kullsyskon) röntgades tre veckor efter sin 1-årsdag, de var båda "samlade" och fina i kroppen och jag tyckte inte det var någon idé att vänta mycket längre.
Olseröds hundcenter - 300 m2 uppvärmd träningshall i kanten av Österlen.
Användarvisningsbild
Åsa A
Unghund
Unghund

Hundras(er): Beauceron x 5

Inläggav Lina A » mån 30 jan 2012, 17:25

Elsa röntgades när hon var 13 månader tror jag. Hon kändes klar och fast i kroppen så det fanns ingen anledning att vänta. A-höfter och Ed-ua. Hade hon varit gänglig och lös hade jag väntat ett par månader och låtit henne växa på sig.
Användarvisningsbild
Lina A
Veteran
Veteran

Hundras(er): Schäfer & Hovawart

Inläggav NinaFB » mån 30 jan 2012, 19:28

NinaFB skrev:Loppan, kelpie, röntgades när hon var 14 månader. Jag hade nog tänkt likadant som du i din situation, bättre att röntga innan du börjar träna agility än när du kört i 6 månader.

Kan tillägga att Loppan röntgades med A-höfter och ua på armbågarna.
Användarvisningsbild
NinaFB
Veteran
Veteran

Hundras(er): Schipperke

Inläggav Peidi_ » mån 30 jan 2012, 19:48

Tänkte röntga mina i april-maj när dom är 14-16 månader. Jag vill att dom är färdigvuxna innan jag röntgar. Tränar ändå lättare agility med dom (låga hopphinder, A-hinder eller så ännu eftersom dom precis blivit ett år). Men skall börja mer seriöst nu, har börjat med slalom tex. Agility kommer jag ändå att köra - oavsett resultat på röntgen (så länge det inte handlar om smärta).
Användarvisningsbild
Peidi_
Veteran
Veteran

Hundras(er): Border Collies, Shelties och Pudel

Inläggav Gwendelin » tis 31 jan 2012, 06:22

Jag har ju en i ungefär samma storlek, och tänker nog likadant. Jag ser ingen anledning att vänta med så här små hundar, han har ju varit stabil i kroppen länge nu. Här är det ekonomin som gjort att det dröjt ända till 14-15 månader, annars hade jag nog stått hos veterinären vid 12,5 månader... :D
Användarvisningsbild
Gwendelin
Valp
Valp

Hundras(er): ett stycke byracka & lapsk vallhund

Inläggav ZitaZita » tis 31 jan 2012, 11:57

Jag röntgade min Kooiker när han var 13 månader. Jag ville börja köra agility med honom och om han hade haft dåliga höfter hade jag väntat med agilityn och musklat upp honom lite till innan jag börjat köra agility. Dvs jag ville så tidigt som möjligt veta hur höfterna och knäna såg ut så jag kunde planera träningen. Nu hade han A-höfter och knän ua så vi har kört igång med agilityn :-)
ZitaZita
Nosare
Nosare

Hundras(er): Blandis (Jaktlabbe, Rottis, Ridgeback) och Kooiker

Nästa

Återgå till Hundsjukdomar