Välkommen till Sveriges populäraste hundforum

Sveriges populäraste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

konstig prick/knöl, vad tror ni? *bild*

Här diskuterar vi hundens alla sjukdomar, hundens hälsa/skötsel (allt från klovård till munhälsan), hundens friskvård etc.
VID OKLARHETER SKALL ALLTID VETERINÄR TILLFRÅGAS.

konstig prick/knöl, vad tror ni? *bild*

Inläggav Gazolina » tis 19 jun 2012, 21:54

Hej!
Först lite bakgrund..
Vovven har haft problem med täppt & kliande nos. Behandlad för noskvalster och tagit bakterieprov på nosen utan resultat. Visade vid ett av dessa tillfällen en "extra bröstvårta" som jag kallade det då, tänkte att det kunde ha nåt samband. Såg konstig ut sa vet. Fick fuciderm (inflammationsdämpande & klådstillande) att ha på sår som blivit vid nosen och på pricken. På återbesöket var vet inne på om det kunde va nån allergi. Satte in kortison för att se om det hjälpte. Visade pricken som då växt och vet hoppades på att den skulle gå ner med kortison.

Nu efter 5 dagar på kortison är nosen bra! Så skönt. Vi ska trappa ner för att se om detta va nåt tillfälligt som behövde kortison för att lugna sig eller om det kommer tillbaka, isf blir det allergitest. Men pricken har blivit större..Vet sa inget speciellt om det fast jag sa att den inte gått ner.

Är det jag som oroar mig i onödan? Någon som känner igen på bilderna och vet vad det kan va? Den är hård eller distinkt som vet sa och kliar lite men verkar inte göra ont. Klämde tom lite på den när den va mindre för jag tänkte att det kanske va en tagg där inne som inflammerat, men inget hände.. Det kanske bara är en blåsa av nåt slag? Vågar man sticka ett litet hål med en nål?

http://i46.tinypic.com/2gv1s76.jpg
http://i48.tinypic.com/1z5sx7r.jpg
Användarvisningsbild
Gazolina
Nosare
Nosare

Hundras(er): Boxer

Re: konstig prick/knöl, vad tror ni? *bild*

Inläggav Gazolina » tis 19 jun 2012, 22:38

cancerknöl? :dontknow:
Användarvisningsbild
Gazolina
Nosare
Nosare

Inläggav Monstermom » tis 19 jun 2012, 22:47

Vad är det för veterinär? Jag tycker hen låter lite nonchalant faktiskt... Finns det flera som jobbar där så du kan be att få någon annan att titta på den? Eller gå till en annan vet helt och hållet?
Vår blogg om Monsters utfallsproblem (och lite annat): http://monsterinmyhome.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Monstermom
Veteran
Veteran

Hundras(er): Cane Corso

Inläggav snuzie » tis 19 jun 2012, 22:49

Jag håller med Monstermom, byt veterinär om du har möjlighet. Det låter väldigt oseriöst att inte åtminstone ta en odling på en sådan knöl.
WTF IS your malfunction? - Lafayette i "True blood", säsong 7 avsnitt 3.

Bloggen Skicka ett e-mail om du vill ha lösenordet till min blogg
Användarvisningsbild
snuzie
Champion
Champion

Hundras(er): Ingen längre, två huskatter

Inläggav Gazolina » tis 19 jun 2012, 22:56

Får ringa imorgon och fråga om hon förstod att knölen inte blivit bättre. Frågasätta lite vad hon tycker vi ska göra. Har varit nöjd med min veterinär men tycker också det känns konstigt att hon bra nonchalerat denna knöl för att det inte varit den som besvärat hunden mest.. :?
Användarvisningsbild
Gazolina
Nosare
Nosare

Inläggav snuzie » tis 19 jun 2012, 23:46

Gazolina skrev:Får ringa imorgon och fråga om hon förstod att knölen inte blivit bättre. Frågasätta lite vad hon tycker vi ska göra. Har varit nöjd med min veterinär men tycker också det känns konstigt att hon bra nonchalerat denna knöl för att det inte varit den som besvärat hunden mest.. :?

Min hund fick några juverknölar samtidigt som hon fick andra knölar på ryggen/sidorna. Inte f*n utgick min vet från att de var samma sak och ignorerade en sort - vilket visade sig vara kritiskt eftersom juverknölarna var godartade men de andra var en livslång tumörsjukdom som hon nu behandlas för. De knölarna såg dock verkligen inte ut som den på din hund, det är inte det jag vill säga - luddigt jag vet men kontentan är att jag tycker att det var dumt av din veterinär att inte ta en odling på knölen. Den ser ju ganska ful ut tycker jag.
WTF IS your malfunction? - Lafayette i "True blood", säsong 7 avsnitt 3.

Bloggen Skicka ett e-mail om du vill ha lösenordet till min blogg
Användarvisningsbild
snuzie
Champion
Champion

Hundras(er): Ingen längre, två huskatter

Inläggav Monstermom » tis 19 jun 2012, 23:59

Den ser inte bara ful ut, den växer snabbt också. Kan inte komma på någon anledning att inte ta det på allvar!
(Inte riktat mot dig, Gazolina, utan mot vetten.)
Vår blogg om Monsters utfallsproblem (och lite annat): http://monsterinmyhome.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Monstermom
Veteran
Veteran

Hundras(er): Cane Corso

Inläggav sbt_85 » ons 20 jun 2012, 22:30

Den där knölen påminner mycket om den knöl som min hanhund nyligen fått.. jämför med min bild i den tråd jag startat här under samma ämne om du är nyfiken.
sbt_85
Nosare
Nosare

Hundras(er): Staffordshire bullterrier

Återgå till Hundsjukdomar