Välkommen till Sveriges populäraste hundforum

Sveriges populäraste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

KLÖVJEVÄSKA

Diskutera övrigafrågor i tränings och tävlingssammanhang

KLÖVJEVÄSKA

Inläggav perdie » tis 19 jun 2012, 14:09

Min Schäfer vart 1år förra veckan och jag fick höra från en hund tränare att man kan börja använda klövjeväska. Vi använder den när vi går på lång promenader och hon verkligen älskar att ha på sig den. Men min fråga är nu om vikter till väskan om man ska vänta tills hon blir äldre eller kan man börja sakta men säkert nu? men vikter tänkte jag mer att använda 2 vattenflaskor och lägg på varsin sida så de blir inte så farligt tungt. Eller hur ska man göra? Tacksam för svar :D
Användarvisningsbild
perdie
Nosare
Nosare

Hundras(er): Schäfer

Re: KLÖVJEVÄSKA

Inläggav hundtant » sön 08 jul 2012, 12:14

perdie skrev:Min Schäfer vart 1år förra veckan och jag fick höra från en hund tränare att man kan börja använda klövjeväska. Vi använder den när vi går på lång promenader och hon verkligen älskar att ha på sig den. Men min fråga är nu om vikter till väskan om man ska vänta tills hon blir äldre eller kan man börja sakta men säkert nu? men vikter tänkte jag mer att använda 2 vattenflaskor och lägg på varsin sida så de blir inte så farligt tungt. Eller hur ska man göra? Tacksam för svar :D

Hur länge har du haft klövjeväskan tom på hunden? Tror inte det är någon fara om du börjar med lite vikter. På en fullvuxen hund brukar man ha som riktmärkte att vikten i klövjeväskan inte ska vara mer än 10-20% av hunden vikt. Dvs väger hunden 20 kg kan du ha ca 2 kilo i väskan...
hundtant
Nosare
Nosare

Inläggav reyna » sön 08 jul 2012, 13:24

Du kan börja med lägre vikter också om du känner dig osäker. Bättre att börja smått så man inte överanstränger ngt.
Själv använder jag påsar med vanligt mat/grötris. Det ligger mer "stött" i väskan och skvalpar inte runt som vatten i flaskor
“One of the best protections against disappointment is to have a lot going on.”
Användarvisningsbild
reyna
Champion
Champion

Hundras(er): Schäfer & Silkesapa

Inläggav hundtant » sön 08 jul 2012, 15:42

reyna skrev:Du kan börja med lägre vikter också om du känner dig osäker. Bättre att börja smått så man inte överanstränger ngt.
Själv använder jag påsar med vanligt mat/grötris. Det ligger mer "stött" i väskan och skvalpar inte runt som vatten i flaskor

Bra tips med rispåsar. Det ska jag lägga i min klövjeväska när jag köpt den och börjat träna. Och ja, börja gärna med lite lägre vikter och öka istället för att köra 10% av hundens vikt direkt.
hundtant
Nosare
Nosare

Återgå till Övrigt