Välkommen till Sveriges populäraste hundforum

Sveriges populäraste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Sluttande rygg på schäfer?

Har du frågor om din hundras? Eller söker du svar? Här hittar du dem med största sannolikhet.

Inläggav Tia » mån 24 okt 2005, 20:49

Alfahanen skrev:
Påstår du att det inte fuskas i det Svenska brukset?

Kan du utveckla detta påstående ytterligare ?

Räcker väll med att höra vad som sägs runt uppletande rutan tex folk som går med några hundar för att sen gå till en tävlandne och ta sig ett litet snack. Mobiltelefoner är tydligen oxå bra att ha med sig.
Knepen är tydligen många och likt Husse så har jag inte sett det med egna ögon utan hört det rycktesvis och det ska tydligen räcka för att det ska vara sant.
The best and the only- German shepherd.
Användarvisningsbild
Tia
Veteran
Veteran

Hundras(er): Schäfer

Inläggav Tia » mån 24 okt 2005, 20:51

kajak skrev:
Tia skrev:Påstår du att det inte fuskas i det Svenska brukset?

Påstår du att tyskarna kör svenskskyddet?

Och vart någonstans skulle jag påstå det?
Användarvisningsbild
Tia
Veteran
Veteran

Inläggav husse » mån 24 okt 2005, 21:04

Tia skrev:
Alfahanen skrev:

Räcker väll med att höra vad som sägs runt uppletande rutan tex folk som går med några hundar för att sen gå till en tävlandne och ta sig ett litet snack. Mobiltelefoner är tydligen oxå bra att ha med sig.
Knepen är tydligen många och likt Husse så har jag inte sett det med egna ögon utan hört det rycktesvis och det ska tydligen räcka för att det ska vara sant.

Och hur f-n vet du att jag inte sett det jag skriver om med egna ögon?! Drygt sätt att argumentera på, bemöt mitt inlägg på ett mognare sätt om du vill ha mogna svar i denna tråd.

Eller hävdar du att jag har fel? Får väl inget seriöst svar på detta heller, brukar vara så när man har vet att man har fel eller?
Användarvisningsbild
husse
Unghund
Unghund

Hundras(er): Australian kelpie & Border Collie

Inläggav Alfahanen » mån 24 okt 2005, 21:27

Tia skrev:
Alfahanen skrev:

Nu består ju tack och lov brukset av fler saker än uppletande. Och på större tävlingar så förekommer det isolering av dfom tävlande inför uppletandet för att misstankar om fusk ska undanröjas.
Jag vet inte om jag skulle känna mig lyckligare av att presterat ett bättre resultat genom att fuska.
OM BRUKS VORE ENKELT HADE DET HETAT LYDNADSKLASS
Användarvisningsbild
Alfahanen
Unghund
Unghund

Inläggav kajak » mån 24 okt 2005, 21:38

Tia skrev:
kajak skrev:

Och vart någonstans skulle jag påstå det du skrev?
kajak

Inläggav Sanna M » mån 24 okt 2005, 21:59

Tia skrev:
Sen är jag dödstrött på att folk sitter och hävdar att en dålig bruksschäfer är bättre än en extriörschäfer oavsett.

Exakt vad gör en vilnlad schäfer dålig?
Har ni träffat en extriörschäfer med dålig rygg? Kan säga med handen på hjärtat att den enda schäfern jag har träffat med dålig rygg är en bruksschäfer med diskbrok och en annan bruksschäfer med broskpålagringar mellan ryggkotorna.

Rygg
Rygglinjen löper från halsen längs den väl markerade manken, den obetydligt sluttande ryggen och det lätt sluttande korset, utan synligt avbrott. Ryggen är fast, kraftig och muskulös. Länden skall vara bred, väl utvecklad och muskulös.
Korset skall vara långt och lätt sluttande ca 23% och omärkligt övergå i
svansansättningen.
saxat från AFS hemsida

Största skillnaden mellan en bruksschäfer är korset och bakbensvinklarna.
På en bruksschäfer är korset kort och brant och bakbenen är dåligt vinklande. En schäfer ska ha vägvinnande långa steg.

Tia, jag har aldrig hävdad att en dålig bruksschäfer är bättre än en exteriörschäfer, absolut inte. Visst finns det exteriörschäfrar som är bättre mentalt än bruksvarianten. Det finns åxå bruksschäfrar med mer framgång på utställning än en "ful" utställningsschäfer. Det finns alla varianter.

Min uppfattning är att exteriörschäfern GENERELLT är en sämre brukshund än bruksschäfern men den är fortfarande en bra mkt bättre brukshund än de flesta av SBK-raserna!

Och ja, jag har träffat både utställnings och bruksschäfrar med dåliga ryggar. Likaså har jag träffat båda sorterna med klåda och grava ledfel.

Ang standarden så anser jag inte att den obetydligt sluttande ryggen stämmer in speciellt bra på alla exteriörschäfrar, vissa sluttar ju som skidbackar. Att den största exteriöra skillnaden är korset och bakbensvinklarna håller jag med om. Men jag menar att det inte är bruksschäfrarna som är dåligt vinklade utan exteriörhundarna som är övervinklade. Med vissa undantag så klart. Klart att exteriörschäfrarna har snyggare och mer vägvinnande trav men när det gäller att röra sig snabbt i terräng och i skydds så tror jag bruksschäfrarna (återigen GENERELLT, undantag finns, jag såg att du skrev att Tia är bra i söket)) är minst lika effektiva. Om exteriörschäfrarna var snabbare i galopp så skulle ju de som kör rapport välja såna... :wink:

Men som sagt, de största skillnaderna sitter i mentaliteten.
www.rohult.se - kurser, enskild träning, inackordering m m
Användarvisningsbild
Sanna M
Champion
Champion

Hundras(er): schäfer & malinois

Inläggav Sanna M » mån 24 okt 2005, 22:04

Ang fusk i svenskbrukset så är det faktiskt inte speciellt lätt att håva in en 10:a på uppletet även om man vet var grejorna ligger. Det har ni väl märkt på träning? Visst fuskas det ibland med den biten men det är ju bara ett delmoment. Så värst mkt fusk tror jag inte vi har i det svenska brukset.

Jag tror att det fuskas bra mkt mer med både bruks- och utställningsmeriter nere på kontinenten. Det går att köpa det mesta och det beror så klart på att det är mkt mer pengar i aveln och hundhandeln där. I Holland och Belgien kan man köpa stamtavla till sin HH/malle/schäfer-blandras :shock: :wink:
Användarvisningsbild
Sanna M
Champion
Champion

Inläggav Sanna M » mån 24 okt 2005, 22:05

Alfahanen skrev: Och på större tävlingar så förekommer det isolering av dfom tävlande inför uppletandet för att misstankar om fusk ska undanröjas.

Har du sett det på någon tävling? Det har inte förekommit på SM vad jag vet.
Användarvisningsbild
Sanna M
Champion
Champion

Inläggav Tia » mån 24 okt 2005, 22:17

kajak skrev:
Tia skrev:
kajak skrev:

Och vart någonstans skulle jag påstå det du skrev?

Du säger att det fuskas med meriterna i Tyskland och jag hävdar att det förekommer lika mycket i det Svenska brukset.
Användarvisningsbild
Tia
Veteran
Veteran

Inläggav Mr X » mån 24 okt 2005, 22:28

Tia skrev:...Här är en bild på min extriörschäfer när hon står och äter men ryggen ses tydligt att den är rak och inte överdrivet sluttande.
http://www.schaferligan.com/2005/blandat/juni1%20(43).jpg

Offtopic : ser ut som en ko. Inte hunden alltså, utan situationen o beskrivningen i texten. Är det gräs hon käkar :D
Användarvisningsbild
Mr X
Veteran
Veteran

FöregåendeNästa

Återgå till Rasforumet