Välkommen till Sveriges populäraste hundforum

Sveriges populäraste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Sånt som bara hundägare gör...

Klotterplank för övriga diskussioner som inte har med hundar att göra

Re: Sånt som bara hundägare gör...

Inläggav Kim Possible » mån 03 sep 2012, 12:11

Totta skrev:
Kim Possible skrev:
Men jag har tänkt tanken några gånger att det säkert kan uppfattas som kaxigt när vi passerar en hund som gör utfall och tokskäller och jag högt berömmer min hund som går lugnt och inte verkar bry sig om den andra.

Precis det hände oss när vi passerade en tokskällande, vilt utfallande västgötaspets i Vita bergen. Matte stod och skrek på sin hund "Jävla skithund, nu håller du käften" osv, medan jag gick lugnt förbi, berömde och belönade mina hundar. Det var säkert 20 m mellan oss som närmst. När jag passerade började matte skrika på mig, att jag var nonchalant och bara försökte göra det svårare för henne genom att gå långsamt :o . Jag blev ganska sur och svarade att det är inte jag och mina hundar som har problem, utan hon, och att det uppenbarligen inte hjälper att stå och skrika, och att jag faktiskt försökte göra det lättare för henne. Hon skrek då okvädingsord, och jag föreslog att hon skulle prova att träna istället "för det har jag gjort". Hon blev inte gladare av det.

Alltså, det ÄR ju jobbigt och extremt stressande med en hund som gör utfall vid möten.
Jag har också skällt på Mille några gånger när jag känt mig maktlös.
Jag har också råkat ut för människor som stannar och tittar och en knäpp gubbe som följde efter oss en längre sträcka trots att han måste ha sett att vi hade det jobbigt med hans hund bak i arslet på oss. Hans förklaring var att han tyckte de skulle hälsa och då skulle min hund bli lugn. Jag har också varit med om en som släppte sin hund lös trots att vi gick över ett dike och in en bit i skogen för att slippa mötas (när vi hade det som jobbigast med möten), hon tyckte att min hund såg trevlig ut så hon tyckte att de skulle hälsa :roll:

Men jag har aldrig skällt på en annan för att den berömmer sin hund eller lugnt passerar :D

Att vi nu klarar de flesta hundmöten (inte alla) är jag helt övertygad om beror på att jag väljer att belöna de tillfällen han sköter sig bra istället för att skälla på honom när han inte sköter sig.
Sometimes I Pretend To Be Normal.
But It Gets Boring.
So I Go Back To Being Me.

Living&Loving--------------------------------------------------------------------------------------
http://www.kimp.blogg.se" rel="nofollow external
Användarvisningsbild
Kim Possible
Champion
Champion

Hundras(er): Labrador

Inläggav NinaFB » mån 03 sep 2012, 12:50

Men det är väl självklart att man berömmer sin hund om den uppför sig bra vid ett hundmöte. Jag kan skutta runt och bli överdrivet glad om vi haft en period med sämre hundmöten och sen får till ett bra. Möter jag dessutom någon som har en hund som gör utfall så berömmer jag ju mina extra om de uppför sig för det är ett mycket svårare möte än att möta en hund som inte bryr sig. Samt att jag gör det lite för att visa den andra ägaren att så här kan man jobba istället för att skrika och bråka.

En annan sak man gör som hundägare men som inte andra gör är att ha full koll på hur många timmar/minuter man varit hemifrån om hunden är ensam hemma.
Användarvisningsbild
NinaFB
Veteran
Veteran

Hundras(er): Schipperke

Inläggav snuzie » mån 03 sep 2012, 21:05

Totta skrev:
Kim Possible skrev:
Men jag har tänkt tanken några gånger att det säkert kan uppfattas som kaxigt när vi passerar en hund som gör utfall och tokskäller och jag högt berömmer min hund som går lugnt och inte verkar bry sig om den andra.

Precis det hände oss när vi passerade en tokskällande, vilt utfallande västgötaspets i Vita bergen. Matte stod och skrek på sin hund "Jävla skithund, nu håller du käften" osv, medan jag gick lugnt förbi, berömde och belönade mina hundar. Det var säkert 20 m mellan oss som närmst. När jag passerade började matte skrika på mig, att jag var nonchalant och bara försökte göra det svårare för henne genom att gå långsamt :o . Jag blev ganska sur och svarade att det är inte jag och mina hundar som har problem, utan hon, och att det uppenbarligen inte hjälper att stå och skrika, och att jag faktiskt försökte göra det lättare för henne. Hon skrek då okvädingsord, och jag föreslog att hon skulle prova att träna istället "för det har jag gjort". Hon blev inte gladare av det.

Det brukar jag säga när folk är dumma mot sina hundar och dessutom säger högt till hunden "titta på den hunden, den kan minsann uppföra sig". Jo, för det hör ju hunden. :roll: Då brukar jag säga "träna, så har du åtminstone en sportslig. Rycka och slita och skrika tar dig ingenstans". Då har jag inte så mycket tålamod. :|

Bra poäng med tiden Nina, det är verkligen minuter man har koll på. :lol:
WTF IS your malfunction? - Lafayette i "True blood", säsong 7 avsnitt 3.

Bloggen Skicka ett e-mail om du vill ha lösenordet till min blogg
Användarvisningsbild
snuzie
Champion
Champion

Hundras(er): Ingen längre, två huskatter

Inläggav Jessica » mån 10 sep 2012, 04:05

Jag antar att när vanliga människor har en tom toapappersrulle, pappförpackning, plastflaska eller annan förpackning i lämplig storlek så går de och slänger den hel och ren i återvinningen. Inte fullständigt söndersliten och tuggad på och med en lätt doft av hundfoder/godis... :roll: :D
Min blogg om vår flytt till USA: http://utvandrare.wordpress.com
Användarvisningsbild
Jessica
Champion
Champion

Hundras(er): Westie och engelsk springer spaniel

Inläggav Beccy » mån 10 sep 2012, 16:18

Har ett stort tuggben i väskan på krogen (bajspåsar, hundgodis och klickrar i alla fickor och väskor är så himla uppenbart så det nämner jag inte ;) )
Användarvisningsbild
Beccy
Veteran
Veteran

Hundras(er): Border Collie x2

Föregående

Återgå till Klotterplanket