Välkommen till Sveriges populäraste hundforum

Sveriges populäraste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Hjälp, hunden äter bajs!

Här diskuterar vi hundens alla sjukdomar, hundens hälsa/skötsel (allt från klovård till munhälsan), hundens friskvård etc.
VID OKLARHETER SKALL ALLTID VETERINÄR TILLFRÅGAS.

Hjälp, hunden äter bajs!

Inläggav SThilda » mån 17 mar 2008, 09:51

Är det någon som kan ge oss lite hjälp med vår hund som äter bajs?
Hon äter dels sitt eget men också andras. Vi har efter råd från andra gett henne bla. ananas och kalktabletter. Vi har också pratat med veterinär som säger att det är helt normalt, hundar tycker om det. Men vi som ägare tycker absolut inte om det, man vill ju inte leka och kela med henne. Teorin att hon är hungrig stämmer inte heller. Hon går lös på tomten när vi inte är hemma, så lösningen är inte heller att gå ut och gå med henne.
HOPPAS att någon har något förslag till oss!! Tyvärr slutar det annars med att man inte tycker om henne.
Tacksam för svar!!! / Thilda
SThilda
Nosare
Nosare

Hundras(er): Berner Sennen

Re: Hjälp, hunden äter bajs!

Inläggav Nona » mån 17 mar 2008, 10:31

Vissa menar att hundar äter bajs för att de har brist på något ämne i sitt foder. Men ger ni henne ett bra foder så borde ju inte det vara problemet. Troligtvis är det som veterinären säger, att hon tycker om det. Så mitt råd är väl att städa undan bajsen i er trädgård. Och stoppa henne de gånger ni tar henne på bar gärning, när ni är ute och går med henne t.ex..

Vi har haft två bernersennrar i familjen, båda tyckte mycket om att äta bajs (människo och häst var favoriterna, sin egen och andra hundars lät de vara). Intresset för att äta avföring minskade dock med åldern, ni kan ju hoppas på det ni med :wink: Hoppas att er hund har några bra egenskaper också, som gör att ni tycker om henne trots att hon har en äcklig ovana...
"Alla kan inte och somliga vill inte. Så är det bara." - Ior
Användarvisningsbild
Nona
Veteran
Veteran

Hundras(er): Schapendoes, Kelpie

Inläggav Vickan » mån 17 mar 2008, 11:05

Jag har haft hundar som har ätit bajs och den enklaste lösningen har helt enkelt varit att inte ge dem tillfälle att äta bajs. Och skulle den ändå få tillfälle så säg åt den på skarpen. Så i ert fall skulle det helt enkelt innebära att ni får sluta ha hunden lös ute på gården när ni inte är hemma (något som för övrigt låter som en mycket dålig lösning, vare sig hunden äter bajs eller inte). Och när ni är hemma får ni se till att ha hunden under uppsikt eller kopplad.

För ett par somrar sedan hade jag en schäfertik här i några månader och hon åt sitt eget bajs i början, men slutade med det efter bara ett par veckor. I hennes fall tror jag att det till stor del berodde på understimulering. När jag började aktivera henne med vettiga uppgifter som lydnad, spår och uppletande så slutade hon äta bajs (fast fick återfall när jag under en period inte kunde aktivera henne lika mycket).

Så mitt förslag till lösning är: Låt inte hunden vara på gården utan uppsikt och se till att aktivera den med vettiga uppgifter.
Användarvisningsbild
Vickan
Veteran
Veteran

Hundras(er): Malinois

Inläggav Hundmatte » mån 17 mar 2008, 23:18

Jag fick lära mig av en domare att man botar bajsätande med krossad ananas, det funkar dessutom. Man kan få upprepa några gånger, men ge inte upp! Hundar som är hysteriska bajsätare brukar dessutom äta ananasen som den är med stor aptit.
Ananas innehåller mycket e-vitamin vill jag minnas så det kanske är det som hundarna saknar.
Hundmatte
Nosare
Nosare

Hundras(er): Schäfer/leonberger, labrador, siberian husky och alaskan husky

Inläggav reyna » mån 17 mar 2008, 23:29

Min schäfer åt bajs som liten. Förmodligen ett resultat av att hennes mamma var väldigt duktig och höll undan i valphagen. Ett inlärt beteende med andra ord.
Vad som hjälpte för mig var att ha järnkoll. Säga till på skarpen exakt när ni ser valpen försöker komma åt, avleda och berömma när den väljer dig före bajset.
Det är ju inte gjort över ett par dagar, men ihärdighet lönar sig :) Lycka till
“One of the best protections against disappointment is to have a lot going on.”
Användarvisningsbild
reyna
Champion
Champion

Hundras(er): Schäfer & Silkesapa

Inläggav goba » tis 18 mar 2008, 15:47

Många av råden här är bra, det är inte 100% säkert att det lyckas. Jag har fått bada mina
hundar många gånger när dom rullat sig i människobajs.
Hundbajs har dom inte brytt sig om. Det är läskigt, brukar ge dom några hårda hundkex eller knäcke bröd för att rensa munnen och något att dricka. Inga pussar dom närmaste dagarna.
Men sluta älska dom, ALDRIG I LIVET. :mrgreen:
goba
Nosare
Nosare

Hundras(er): Rhodesian Ridgeback

Inläggav the king2 » tis 18 mar 2008, 20:31

det som för det att ringa en varningsklocka i mitt huvud är att hon äter sitt eget bajs, vilket enligt mig inte är normalt. jag skulle se om jag inte kunde byta foder även om det är dyrt eller rekomenderat av en veterinär eller uppfödare betyder det inte att det är bra för just din hund.
mvh evelin
the king2
Nosare
Nosare

Hundras(er): labrador retriver

Inläggav reyna » tis 18 mar 2008, 22:02

the king2 skrev:det som för det att ringa en varningsklocka i mitt huvud är att hon äter sitt eget bajs, vilket enligt mig inte är normalt. jag skulle se om jag inte kunde byta foder även om det är dyrt eller rekomenderat av en veterinär eller uppfödare betyder det inte att det är bra för just din hund.
mvh evelin

Det behövs ingen varningsklocka. Det är ett mycket vanligare beteende än du tror. Drabbar ofta kennelhundar, men går att lära bort med lite envishet. (och ananas ÄR faktiskt väldigt bra. Vi körde ringar. De slank ner i ett glufs :D )
“One of the best protections against disappointment is to have a lot going on.”
Användarvisningsbild
reyna
Champion
Champion

Hundras(er): Schäfer & Silkesapa

Inläggav the king2 » tis 18 mar 2008, 22:16

reyna skrev:
the king2 skrev:det som för det att ringa en varningsklocka i mitt huvud är att hon äter sitt eget bajs, vilket enligt mig inte är normalt. jag skulle se om jag inte kunde byta foder även om det är dyrt eller rekomenderat av en veterinär eller uppfödare betyder det inte att det är bra för just din hund.
mvh evelin

Det behövs ingen varningsklocka. Det är ett mycket vanligare beteende än du tror. Drabbar ofta kennelhundar, men går att lära bort med lite envishet. (och ananas ÄR faktiskt väldigt bra. Vi körde ringar. De slank ner i ett glufs :D )

okej tack för tipset bra att veta om det skulle ske här det är bara att jag hört att de vanligtvis inte ska äta sitt eget bajs
the king2
Nosare
Nosare

Hundras(er): labrador retriver

Vår valp äter och äter ... bajs

Inläggav Gnopps » sön 15 feb 2009, 15:27

Vår Lagotto är nu snart fem månader gammal och älskar bajs. Han har ätit det så länge vi kan minnas och spårar gärna efter bajs för att äta. Han äter både sitt och andra hundars.

Vi säger till på skarpen när han äter bajs och berömmer när han låter bli men det har inte gett resultat, tvärtom verkar det bli värre.

På grund av detta har hunden nästan konstant lös mage, mer eller mindre. Har han ätit riktigt mycket spyr han upp det igen.

Har någon några tips för oss?
Gnopps
Nosare
Nosare

Hundras(er): Lagotto Romagnolo

Nästa

Återgå till Hundsjukdomar