Välkommen till Sveriges populäraste hundforum

Sveriges populäraste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Kastrering av tik

Här diskuterar vi hundfrågor i allmänhet.

Re: Kastrering av tik

Inläggav Flincka » tis 25 okt 2011, 18:56

sayah skrev:Jo, i vissa fall om man har hög sannolikhet att få en sjukdom.

Vallis skrev:Japp, numera är det ganska vanligt att unga kvinnor med hereditet för väldigt malign bröstcancer amputerar sina bröst.

I unga år fick jag flera brunfläckar bortopererade då det var sådana som som riskerade att utvecklas till Malignt Melanom.
Senare i livet fick jag livmodern bortopererad pga cellförändringar upptäckta vid skrapning, när det visade sig vara cancer så togs äggstockarna bort akut, i förebyggande syfte.

Ja, OM det finns symtom ja. Jag menar givetvis om man gör det i förebyggande syfte UTAN symtom. Du opererar ju inte bort brösten BARA för att du är rädd att få bröstcancer.

Deaapa skrev:Har hundhållningen förändrats så att vi inte längre kan hålla okastrerade hundar?

Du kan ju aldrig lita till 100% på att en hanhund inte går på en löptik - hur tränad hunden än är och hur erfaren du än är. Det går mot hundens natur att inte vilja para sig, alltså kan inte en inlärd sak stoppa den om den verkligen vill.
Användarvisningsbild
Flincka
Nosare
Nosare

Hundras(er): Akita Inu

Inläggav Vallis » tis 25 okt 2011, 19:45

Nej, man opererar bort brösten utan att ha symptom om sannolikheten att man skall få bröstcancer är väldigt stor.

Vad gäller hanhundar o tikar så kan man naturligtvis inte garantera att de inte parar sig när man har en okastrerad hanhund o en löptik, men har man bra pli på hundarna o aldrig lämnar dem obevakade under löp så sker sällan några olyckor.
Det har aldrig hänt mig o jag är knappast ensam om det.
Någon dag med vackert väder blir jag åter allas er
vallhund
Användarvisningsbild
Vallis
Champion
Champion

Hundras(er): Byracka

Inläggav lillkaris » tis 25 okt 2011, 19:51

Mina hundar har kastrerats och jag ser bara fördelar om ingreppet går smidigt, dvs snitt som läker snabbt och fint.
Användarvisningsbild
lillkaris
Unghund
Unghund

Hundras(er): Tiger

Inläggav Flincka » tis 25 okt 2011, 20:47

Vallis skrev:men har man bra pli på hundarna o aldrig lämnar dem obevakade under löp så sker sällan några olyckor.

Nej, det är väl sant!

lillkaris skrev:Mina hundar har kastrerats och jag ser bara fördelar om ingreppet går smidigt

Ja, men om det inte går smidigt då?
Användarvisningsbild
Flincka
Nosare
Nosare

Inläggav escodobe » tis 25 okt 2011, 20:57

sayah skrev:
Flincka skrev:Man opererar ju inte bort delar i för väg på sig själv för att slippa få sjukdomar heller.

Jo, i vissa fall om man har hög sannolikhet att få en sjukdom.

Kastrering av hane är ett mindre ingrepp.

Skulle jag tvunget kastrera någon hund så skulle jag hellre kastrera en tik, operationen är visserligen större men risken för pyo verkar statistiskt vara högre än prostataproblem.
Helst skär jag givetvis inte alls i en frisk hund, hane + tik skulle så länge hundarna är normalsexuella inte vara ett oöverstidligt problem.
Lydnad under uppsikt och låst dörr när man inte har det.

Men det är troligen skillnad om man har barn i familjen, jag skulle inte lita på att de kommer ihåg att stänga och låsa.
*Who needs drugs? I go broke buying books!*
Hundrastgårdar i gbg http://hundrastgardgbg.wordpress.com/
Användarvisningsbild
escodobe
Champion
Champion

Inläggav escodobe » tis 25 okt 2011, 20:58

sayah skrev:
Flincka skrev:Man opererar ju inte bort delar i för väg på sig själv för att slippa få sjukdomar heller.

Jo, i vissa fall om man har hög sannolikhet att få en sjukdom.

Kastrering av hane är ett mindre ingrepp.

Skulle jag tvunget kastrera någon hund så skulle jag hellre kastrera en tik, operationen är visserligen större men risken för pyo verkar statistiskt vara högre än prostataproblem.
Helst skär jag givetvis inte alls i en frisk hund, hane + tik skulle så länge hundarna är normalsexuella inte vara ett oöverstidligt problem.
Lydnad under uppsikt och låst dörr när man inte har det.

Men det är troligen skillnad om man har barn i familjen, jag skulle inte lita på att de kommer ihåg att stänga och låsa.
*Who needs drugs? I go broke buying books!*
Hundrastgårdar i gbg http://hundrastgardgbg.wordpress.com/
Användarvisningsbild
escodobe
Champion
Champion

Inläggav Totta » tis 25 okt 2011, 21:08

Mina läkte också smidigt.

Man kan aldrig veta om man kommer få en tik som dör i juvertumör, får pyo eller får komplikationer av snittet. Man kan inte gå omkring och måla fan på väggen i alla situationer.
För mig har ingreppet varit värt det. Jag har förlorat katt i juvertumör och har en hund med ett litet medfött hjärtfel. Jag kommer aldrig få veta om mina hundar är kastrerade i onödan, men det jag vet är att de inte har förändrats som personer, och att vi direkt kunde utesluta pyo när Leica blev dålig sist. Jag har förlorat katt i juvertumör och det var inte roligt alls. Katt är inte hund, men det har spelat in, det sticker jag inte under stol med.

Jag är inte så sentimental med kastrering, ser det inte som ett övergrepp. Ser inte likheten med stämband eller klor. De behöver dessa för att röra sig och kommunicera. Jag har haft alla mina katter utom en kastrerad, och har ridit valacker. Mina hundar skulle på intet sätt fått gå i avel.

Leica är resultatet av att ett barn i familjen glömde låsa en dörr.
Susie DSG f 081129
Leica DSG/Tollare f 081205
Pixie Somali f 081105
Francis Somali f 090730
Havalina f 120206
Rob Husse f 1968
Användarvisningsbild
Totta
Champion
Champion

Hundras(er): Dansk-svensk gårdshund, DSG/Tollarblandis, katt

Inläggav Flincka » tis 25 okt 2011, 21:18

Totta skrev:Mina läkte också smidigt.

Man kan aldrig veta om man kommer få en tik som dör i juvertumör, får pyo eller får komplikationer av snittet. Man kan inte gå omkring och måla fan på väggen i alla situationer.
För mig har ingreppet varit värt det. Jag har förlorat katt i juvertumör och har en hund med ett litet medfött hjärtfel. Jag kommer aldrig få veta om mina hundar är kastrerade i onödan.

Nej, jag vet, man ska inte måla fan på väggen.
Låter man bli att kastrera och tiken ändå får juvertumör, så vet man ju inte om den ändå hade fått det om man hade kastrerat henne. Det går ju inte att förutspå saker i förväg tyvärr.
Jag har också haft djur som dött i sjukdomar, som jag kanske hade kunnat förhindra om jag gjort si eller så, men man vet ju som sagt inget i för väg...

Men det skulle ändå kännas jävligast om hon får några problem av att jag valt att kastrera henne, för då är det garanterat mitt fel.

escodobe skrev:Men det är troligen skillnad om man har barn i familjen, jag skulle inte lita på att de kommer ihåg att stänga och låsa.

Precis! Det är sådant jag tänker på... Här finns barn i familjen.
Användarvisningsbild
Flincka
Nosare
Nosare

Inläggav mamanda » ons 26 okt 2011, 11:30

Jag vaccinerade min tik igår och passade då på att fråga om kastrering..

Hon var själv skeptisk till det och ville veta varför jag ville kastrera innan hon gav råd om jag skulle göra det eller inte. Hon var noga med att berätta att man inte bör göra det "bara för att", för kastrerar man en tik som min som är inne på 4e löpet kan ändå juvertumör uppstå.

När jag berättade att hon blir väldigt låg och nästan deprimerad vid löp samt att hon alltid vart skendräktig så var hennes svar ungefär "Då tycker jag ni går hem och tar en ordentlig funderare på om ni ska kastrera eller inte"
Användarvisningsbild
mamanda
Veteran
Veteran

Hundras(er): Blandras

Inläggav Flincka » tis 01 nov 2011, 21:45

mamanda skrev:Hon var själv skeptisk till det

Jag har hur som helst beslutat att inte kastrera henne.
Användarvisningsbild
Flincka
Nosare
Nosare

FöregåendeNästa

Återgå till Snacka hundar