Välkommen till Sveriges populäraste hundforum

Sveriges populäraste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Foder för dåliga njurar

Här kan du diskutera, ge råd, få tips om allt som har med hundfoder & hundmat att göra

Foder för dåliga njurar

Inläggav Tess2 » ons 25 jan 2012, 21:51

En av mina gamlingar har visat sig ha dålig njurfunktion. Jag märker inte alls av det på de sätt man tydligen "ska" märka av det (ökad törst o.s.v.) utan det uppmärksammades vid en check inför en operation. För att underlätta för henne köpte vi på veterinärs inrådan ett svindyrt specialfoder - bara för att upptäcka att hunden som i vanliga fall äter allt och lite till ratade det! Just nu får hon helt sonika äta det hon vill d.v.s det vanliga fodret. Jag resonerar väl som så att det viktigaste/trevligaste för henne är att hon äter och njuter av maten och när det tar stopp så tar det stopp men samtidigt grunnar jag på om det finns något man skulle kunna göra för att underlätta för hennes njurar. Som jag förstått det ska en hund med nedsatt njurfunktion äta proteinfattig kost. Någon som har några tips att bidra med?
Tess2
Veteran
Veteran

Re: Foder för dåliga njurar

Inläggav Vallis » ons 25 jan 2012, 22:04

Försök ge henne så rent protein som möjligt, dvs i så ren form som möjligt, otillagat.
Är min första tanke, för hundar utan problem så är det betydligt skonsammare iaf.
Du kanske kan hitta något här?

http://pets.groups.yahoo.com/group/K9Kitchen/
bakom gruppen finns:
Monica Segal - AHCW
http://www.monicasegal.com
Har läst en del av hennes böcker o skrifter o känner mig trygg med hennes kompetens.

mvh
Någon dag med vackert väder blir jag åter allas er
vallhund
Användarvisningsbild
Vallis
Champion
Champion

Hundras(er): Byracka

Inläggav Tess2 » tor 26 jan 2012, 00:35

Vi har bara hunnit med att testa Royal Canins veterinärfoder: Renal. Känns konstigt att hon ratar foder för 800 kronor säcken men med glädje käkar potatisskal :? Vilket foder kör du?

Veterinären menade att jag inte ens borde ge ett nattkex utöver dieten men samtidigt... Vi pratar en gammal Goldentant som med åldern blivit extremt rutinbunden: ge mat i fel skål och du belönas med en blick som MINST antyder att du försöker förgifta henne. Att efter 12 år vara den ende som inte får en kvällsgodis gav upphov till mer upprördhet än vinsten dietmässigt kände jag så där får det vara som det är - oavsett vad veterinären säger.
Tess2
Veteran
Veteran

Inläggav Doris & Grabbarna » tor 26 jan 2012, 12:53

Kolla på Standardt Mild, mineralfattingt, lägre proteinhalt, löttsmällt protein mm. Är också bra för äldre eller mindre aktiva hundar. Hade det till min gamla bulldogg och det funkade kanon sista året men hon hade inte problem med njurarna dock.... annars rekomenderar jag som ovan färsk mat tex Bravo Special eller Nordic Light. Ger man torrfoder kan det vara bra att blöta upp det för att göra det mer lättsmält och underlätta för organ och njurar....
Användarvisningsbild
Doris & Grabbarna
Unghund
Unghund

Inläggav neta » tor 26 jan 2012, 16:53

Tess2 skrev:En av mina gamlingar har visat sig ha dålig njurfunktion. Jag märker inte alls av det på de sätt man tydligen "ska" märka av det (ökad törst o.s.v.) utan det uppmärksammades vid en check inför en operation. För att underlätta för henne köpte vi på veterinärs inrådan ett svindyrt specialfoder - bara för att upptäcka att hunden som i vanliga fall äter allt och lite till ratade det! Just nu får hon helt sonika äta det hon vill d.v.s det vanliga fodret. Jag resonerar väl som så att det viktigaste/trevligaste för henne är att hon äter och njuter av maten och när det tar stopp så tar det stopp men samtidigt grunnar jag på om det finns något man skulle kunna göra för att underlätta för hennes njurar. Som jag förstått det ska en hund med nedsatt njurfunktion äta proteinfattig kost. Någon som har några tips att bidra med?

Låga proteinnivåer är du redan inne på och det brukar det vara i njurfoder. Vegetabiliskt protein är mer skonsamt för njurarna. Fodret ska ha låga halter av kalcium, fosfor och övriga mineraler och totalt alltså en låg ask-halt. Undvik foder med hög andel inälvor, vilket många färskfoder har och en del billiga torrfoder (köttbiprodukter är inälvor) Ej ben- och broskmjöl i fodret pga svårsmälta proteiner och att det ger en högre mineralhalt.
Inälvor är purin-rika och hög purin-halt är olämpligt för en njursjuk hund.

Jämför med vad som finns i veterinärfoder. Detta är ett njur-foder från Royal Canin (om det passar just din njursjuka hund måste veterinären avgöra):

Kalcium 0,8 %
Fosfor 0,6 %
Total halt aska 5,6 % (summan av alla mineraler)
protein 18 %
fett 15 %
SAMMANSÄTTNING: ris, majsmjöl, vetemjöl, äggpulver, animaliskt fett, vetegluten*, mineral, majsgluten, cellulosafiber, fiskolja, sojaolja, frukto-oligosackarider, boragoolja, tagetesextrakt (innehåller lutein).
http://www.royalcanin.fi/Koira/Elainkli ... mid=&lg=se

Ett torrfoder med goda proteinvaror från enbart färskt kött och färska ägg är Magnussons Meat & Biscuit. Light har lägre nivåer av protein och mineraler, men ändå förstås högre än ett veterinärfoder:
Aska 6.7 %
Kalcium 1.3 %
Fosfor 1 %
Råprotein 20 %
Råfett 8 %

http://animail.se/magnusson-meat-and-bi ... -14kg.html

Magnussons Meat & Biscuit brukar gillas av kräsna hundar. Adult är förstås ännu godare än Light, men du kan blanda. Finns hos Ica Maxi och en del Coop. Finns hos internetbutikerna animail.se pongo.se och foderexpressen.se Alla kör hem fodret till din dörr. Köp en liten påse och se om hunden äter det.

Rådfråga din veterinär också. Hemlagat foder är ett annat förslag. ( Googla på Ann-Marie Hammarlund och se vad hon gett sina dalmatiner med njurfel.)

Bozita Sensitive är ett förslag:

Protein 21 %
Råfett 11 %
Aska 6 %
Kalcium 1.2 %
Fosfor 0.9 %

http://animail.se/bozita-sensitive-12-5kg.html
neta
Unghund
Unghund

Inläggav magneten » tor 26 jan 2012, 18:29

Ett av de grundläggande problemen vid njursvikt är en starkt reducerad aptit och de foder de bör äta är i regel inte särskilt smakliga med tanke den skonsamma sammansättningen.
Ett bra njurfoder är därför i regel tillverkade av vegetabiliska råvaror, har lågt animaliskt innehåll för att begränsa fosforinnehållet i möjligaste mån. Fosfor är det som i första hand påverkar nedbrytningen av njurarna, sen som andra skrivet ska också proteininnehållet vara lågt med mycket lättsmält protein som inte belastar njurarna med slaggprodukter (därav lättsmält vegetabiliskt protein, mindre belastning). Njurinsufficiens är kronisk och kan inte botas, däremot kan sjukdomsförloppet bromsas upp genom bra foder. Svårt att välja givetvis, ska jag se till att min hund äter och tynar bort snabbare eller hitta ett sätt att ge njurfodret så att den åtminstone äter något.
Njurfoder finns ju även som konservfoder, blanda med torrfodret. Slå på varmt vatten så att smakämnena dras fram och severa varmt, cirka 30 grader.
Prova olika sätt och tider att ge fodret på, låt fodret vara ett "byte" och låt din hund ha lite roligt, det finns många olika sätt en del mer tokiga än andra i det här läget.
magneten
Valp
Valp

Inläggav magneten » tor 26 jan 2012, 18:32

Doris & Grabbarna skrev:Kolla på Standardt Mild, mineralfattingt, lägre proteinhalt, löttsmällt protein mm. Är också bra för äldre eller mindre aktiva hundar. Hade det till min gamla bulldogg och det funkade kanon sista året men hon hade inte problem med njurarna dock.... annars rekomenderar jag som ovan färsk mat tex Bravo Special eller Nordic Light. Ger man torrfoder kan det vara bra att blöta upp det för att göra det mer lättsmält och underlätta för organ och njurar....

Inget av de här alternativen är att rekommendera med tanke på den höga fosforhalten och definitivt inte färskfoder till en njursjuk hund. Det kommer att accelerera nedbrytningen av njurarna.
magneten
Valp
Valp

Inläggav Doris & Grabbarna » tor 26 jan 2012, 19:55

Fast färskfoder är ju mer lättsmält och innehåller lägre proteinhalt än torrfoder som är koncenterat....
Användarvisningsbild
Doris & Grabbarna
Unghund
Unghund

Inläggav magneten » tor 26 jan 2012, 20:06

Doris & Grabbarna skrev:Fast färskfoder är ju mer lättsmält och innehåller lägre proteinhalt än torrfoder som är koncenterat....

Det kanske kan verka så men du måste jämföra utifrån torrsubstansen och då har färskfoder i regel högre proteininnehåll än vad torrfodren har. Tänk på att färskfoder innehåller ca 75% vatten. Proteinhalten är dock inte det viktigaste, det bör sänkas absolut ja men ännu viktigare är det med ett lågt, riktigt lågt fosforinnehåll eftersom fosfor är riktigt elakt mot njurarna. :bounce:
Sen kan man nog inte säga att färskfoder är mer lättsmälta än vad ett bra valpfoder är, genomgående har färskfodren dessutom mycket större avvikelser (beroende på råvarornas näringsvärde) än vad ett bra torrfoder har där man kan styra processen bra mycket lättare. Färskfodren är dessutom betydligt känsligare för oxideringsprocesser än vad torrfoder är och det kan vara riktigt förödande för en njursjuk hund. Om man vill använda våtfoder rekommenderar jag utan tvekan konservfoder
magneten
Valp
Valp

Inläggav Doris & Grabbarna » tor 26 jan 2012, 21:14

Jag tycker inte alls att man kan utgå ifrån torrvaran i ett färskfoder... man ger ju det färskt sen brukar vattenhalten ligga på mellan 50-60%, inte 75 ;-)

Jag håller inte med dig i det du säger faktiskt...
Användarvisningsbild
Doris & Grabbarna
Unghund
Unghund

Nästa

Återgå till Hundfoder & Hundmat