Välkommen till Sveriges populäraste hundforum

Sveriges populäraste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Vad händer om hund biter?

Diskutera allt om Hundutställning

Re: Vad händer om hund biter?

Inläggav LaMagia » tor 07 feb 2013, 10:32

Jag har som ringsekreterare varit med om att rapportera två hundar för oaccepteabelt beteende mot människor. I första fallet kom en tik krypandes in i ringen och ägaren sa i förbifarten "Ja, hon är lite reserverad". När domaren satte sig ner för att försöka få ta i tiken så kröp hon bakåt och när domaren reste sig för att gå tillbaka till domarbordet så flög tiken fram och nafsade efter domaren. Domaren, som inte var nordisk, men väst-europeisk, hade inga planer på att döma upp tiken, men sa att han inte ville diskvalificera henne. Då sa både jag och den andra ringsekreteraren att han var skyldig att diskvalificera henne pga det som inträffat och att vi ändå skulle rapportera tiken. Domaren såg lättad ut och diskvalificerade tiken. När vi skrev rapporten så var tikägaren helt med på noterna och förnekade ingenting, utan såg det som en självklarhet att tiken rapporterades... en kik i HundData visar att tiken är utställd många gånger tidigare, med två CK, men aldrig tidigare blivit diskad...

Vid andra tillfället var det en hane på en jakthundsutställning som bet domaren vid tandvisningen så att blodvite uppstod. Domaren, svensk specialdomare på rasen, tog inte så hårt på detta, utan menade att rasen ska vara intensiv. Åter så fick både jag och den andra ringsekreteraren propsa på att hunden skulle diskvalificeras, för domaren tänkte ge den snygga hanen Excellent... vi sa att vi i vilket fall skulle rapportera hunden för oacceptabelt beteende och då skulle det se mycket märkligt ut om hunden inte samtidigt diskades.

I båda fallen så fick jag hem papper från SKK att de mottagit anmälan och att de skulle gå vidare med detta. Däremot så har jag inte fått mer info. Båda hundarna har i HundData fått Disqualified med Rapporteringskod A.
Formely known as Gurkan...
Användarvisningsbild
LaMagia
Veteran
Veteran

Hundras(er): chow chow och mops

Inläggav sayah » tor 07 feb 2013, 18:00

Tofsen skrev:På prov/tävling händer det ibland också att hundar anmäls för oacceptabelt beteende. Jag har sett "Rapporteringskod A" bl.a i samband med resultat på MH och bruksprov, då gäller det aggressiva hundar. Om en hund är så rädd att domaren väljer att bryta så blir det en nolla eller motsvarande i protokollet men det ger sällan (om någonsin) "Rapporteringskod A".

Beskrivaren och figuranterna ska läsa hund såpass bra att de inte belastar en rädd hund tillräckligt för att den ska visa aggressiva beteenden. Det är inte alltid lätt att stå upp mot ägaren. Jag såg en stor brukshund där det var uppenbart redan vid kontakt & hantering att den ville bli lämnad ifred och inte alls ha något med människor att göra. Den var okej om du ignorerade den men något mer än så och hunden ville fly. Beskrivaren var väldigt rak mot ägaren om att hunden inte alls trivdes. Ägaren ville ändå fortsätta, hon var laddad och blev arg när beskrivaren bröt något moment senare. Då hade hunden flytt en lång väg och visade tydligt att hon bara ville in i bilen, sökte inte stöd hos sin ägare. Trots hur uppenbart detta var för mig och de andra så var ägaren upprörd och tyckte att de blivit felbehandlade.Hon kunde inte alls ta in att hon hade en stor, rädd hund som var potentiellt farlig för omgivningen.
sayah
Moderator
Moderator

Inläggav Sheltieliv » fre 08 feb 2013, 18:54

sayah skrev:
Tofsen skrev:På prov/tävling händer det ibland också att hundar anmäls för oacceptabelt beteende. Jag har sett "Rapporteringskod A" bl.a i samband med resultat på MH och bruksprov, då gäller det aggressiva hundar. Om en hund är så rädd att domaren väljer att bryta så blir det en nolla eller motsvarande i protokollet men det ger sällan (om någonsin) "Rapporteringskod A".

Beskrivaren och figuranterna ska läsa hund såpass bra att de inte belastar en rädd hund tillräckligt för att den ska visa aggressiva beteenden. Det är inte alltid lätt att stå upp mot ägaren. Jag såg en stor brukshund där det var uppenbart redan vid kontakt & hantering att den ville bli lämnad ifred och inte alls ha något med människor att göra. Den var okej om du ignorerade den men något mer än så och hunden ville fly. Beskrivaren var väldigt rak mot ägaren om att hunden inte alls trivdes. Ägaren ville ändå fortsätta, hon var laddad och blev arg när beskrivaren bröt något moment senare. Då hade hunden flytt en lång väg och visade tydligt att hon bara ville in i bilen, sökte inte stöd hos sin ägare. Trots hur uppenbart detta var för mig och de andra så var ägaren upprörd och tyckte att de blivit felbehandlade.Hon kunde inte alls ta in att hon hade en stor, rädd hund som var potentiellt farlig för omgivningen.

På tal om MH

Är det en bra eller dålig idé att göra MH(eller BPH) med en hund som kan bita? Jag skulle gärna vilja göra detta med min ena hund för att det ska finnas synligt för andra att det här inte är en mentalt stabil hund. Jag vet att jag när jag letar valp nästa gång vill veta så mycket som möjligt om mentaliteten hos övriga hundar i släkten/födda kullar, och det är av den anledningen jag vill göra detta.
Samt att jag skulle vilja se om det bara är "rädsloaggressiv" han är(extremt osäker är han), eller om han kan vara rent aggressiv, + se hur han reagerar på de olika momenten för att få större syn på hur jag kan hjälpa honom.

Men, jag har dragit mig länge för att göra detta på grund av att jag vet att han kan bita, och jag är osäker på om figgarna/testledare verkligen skulle läsa av honom eller bara köra på. Jag har inte vetat alls vad som händer om hunden skulle bita, vad följderna blir. Skulle följd kunna bli tävlingsförbud eller t.om. avlivning så är MH/BPH något alternativ att göra. Jag vet inte heller om det skulle påverka honom negativt i framtiden av att ha behövt genomgå ett sådant prov, men jag hoppas att testledaren skulle avbryta om de ser att han blir för påverkad. Eller kan jag avbryta?
Användarvisningsbild
Sheltieliv
Nosare
Nosare

Hundras(er): Shetland Sheepdog

Inläggav Vallis » lör 09 feb 2013, 01:44

Du kan som förare bryta när du vill, iaf på MH.
Någon dag med vackert väder blir jag åter allas er
vallhund
Användarvisningsbild
Vallis
Champion
Champion

Hundras(er): Byracka

Inläggav Lordi » ons 20 mar 2013, 10:46

Är rapporteringskoden specifikt för SKK, eller sker det i andra länder?
Lordi
Nosare
Nosare

Inläggav shepherd » fre 22 mar 2013, 12:44

Sheltieliv skrev:På tal om MH

Är det en bra eller dålig idé att göra MH(eller BPH) med en hund som kan bita? Jag skulle gärna vilja göra detta med min ena hund för att det ska finnas synligt för andra att det här inte är en mentalt stabil hund. Jag vet att jag när jag letar valp nästa gång vill veta så mycket som möjligt om mentaliteten hos övriga hundar i släkten/födda kullar, och det är av den anledningen jag vill göra detta.
Samt att jag skulle vilja se om det bara är "rädsloaggressiv" han är(extremt osäker är han), eller om han kan vara rent aggressiv, + se hur han reagerar på de olika momenten för att få större syn på hur jag kan hjälpa honom.

Men, jag har dragit mig länge för att göra detta på grund av att jag vet att han kan bita, och jag är osäker på om figgarna/testledare verkligen skulle läsa av honom eller bara köra på. Jag har inte vetat alls vad som händer om hunden skulle bita, vad följderna blir. Skulle följd kunna bli tävlingsförbud eller t.om. avlivning så är MH/BPH något alternativ att göra. Jag vet inte heller om det skulle påverka honom negativt i framtiden av att ha behövt genomgå ett sådant prov, men jag hoppas att testledaren skulle avbryta om de ser att han blir för påverkad. Eller kan jag avbryta?

Självklart ska du göra MH även om du tror att din hund kan bita. En beskrivare ska ju även ha kunskapen att kunna bryta (om inte ägaren själv gör det) om risken finns att en figurant skadas. De utbildas ju för uppgiften och ska kunna läsa hundar. Men alla figuranter är ju även medvetna om att den risken finns och om de har rätt utbildning så är de även försäkrade mot skador. Klen tröst men som sagt risker finns i ett MH och alla typer av hundar ska kunna beskrivas. Det är ju inte bara de bäst mentala hundarna som hör hemma på ett MH. Även om MH't bryts så får man ju det på papper, men det är bara om beskrivaren bryter som det kommer på papper dvs känd mentalstatus. Så om du själv bryter så är det inget som kommer synas på hunddata.

Att hunden skulle avlivas tvivlar jag på.
~ Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. ~
shepherd
Moderator
Moderator

Hundras(er): Jag vet inte riktigt

Inläggav Eldrid » lör 23 mar 2013, 19:23

Bara en liten tanke, ganska ofta härinne ges kommentaren "hundar kommer inte överrens med alla individer, precis som vi människor inte gör det". Då låter det som att det är helt naturligt, att även stabila hundar fungerar så, man kan inte vara vän med alla.

Men på utställning så ska de helt plötsligt komma överrens med alla andra hundar? Om en hund skäller eller morrar mot någon annan, så är det inte naturligt, och då kan man utav den händelsen bedöma ifall hunden är gott avelsmaterial eller inte?

(bara en nyfiken fråga, inte riktat personligen mot dig, Andvares :) )
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Användarvisningsbild
Eldrid
Veteran
Veteran

Hundras(er): Tollare, Schapendoes, Breton

Inläggav shawdi » lör 23 mar 2013, 21:54

Eldrid skrev:Bara en liten tanke, ganska ofta härinne ges kommentaren "hundar kommer inte överrens med alla individer, precis som vi människor inte gör det". Då låter det som att det är helt naturligt, att även stabila hundar fungerar så, man kan inte vara vän med alla.

Men på utställning så ska de helt plötsligt komma överrens med alla andra hundar? Om en hund skäller eller morrar mot någon annan, så är det inte naturligt, och då kan man utav den händelsen bedöma ifall hunden är gott avelsmaterial eller inte?

(bara en nyfiken fråga, inte riktat personligen mot dig, Andvares :) )

Jag kan väl känna att det är skillnad på att vara i närheten av andra hundar utan att gruffa, och att faktiskt umgås med dem.
Själv vill jag kunna kräva av min hund (och andras!) att den ska kunna bete sig "som folk" och koncentrera sig runt andra hundar, och t.ex inte visa aggressioner oprovocerat. Men jag skulle ju aldrig få för mig att min hund ska hälsa på och umgås med alla hundarna på en utställning.
shawdi
Valp
Valp

Hundras(er): Kooikerhondje, Golden, och en gammal spaniel

Föregående

Återgå till Hundutställning